Edycja SZKOLENIA: 1
Nazwa wydziału w ramach, którego prowadzony będzie nadzór programowy szkolenia: | Wydział Humanistyczny |
Koordynator szkolenia: | dr Magdalena Leżucha |
Czas trwania szkolenia: | dwudniowe |
Liczba godzin dydaktycznych (45 min): | 20 |
Wysokość opłat za szkolenie: | 580 zł za osobę |
Charakterystyka szkolenia oraz sylwetka absolwenta:
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestnika szkolenia do pełnienia roli mediatora szkolnego poprzez zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu mediacji, w szczególności z konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, psychologii konfliktu, radzenia sobie z emocjami, asertywności oraz negocjacji opartych na współpracy. Program szkolenia skupia się na poszerzeniu wiedzy i podniesieniu umiejętności w zakresie rozwiązywania konfliktów w placówkach oświatowych zgodnie ze standardami mediacji rówieśniczej i szkolnej.
Zakres tematyczny:
Szkolenie Mediacje szkolne i rówieśnicze obejmuje część teoretyczną i praktyczną (warsztatową), które są uszeregowane w pięciu blokach tematycznych.
Adresaci:
- nauczyciele,
- pedagodzy,
- pracownicy oświaty,
- nauczyciele,
- dyrektorzy szkół i innych placówek oświatowych,
- studenci pedagogiki, psychologii, pracy socjalnej, prawa i innych kierunków
Efekty po ukończeniu szkolenia:
W zakresie wiedzy:
W1: Zna formy rozwiązywania konfliktów w szkole (negocjacje i mediacje) oraz ma wiedzę na temat rodzaje konfliktów w szkole (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzic).
W zakresie umiejętności:
U1: Potrafi zaplanować i przeprowadzić trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji, potrafi prowadzić mediacje zgodnie z zasadami i technikami w tym zakresie, umiejętności komunikacyjne, potrafi wspierać strony w poszukiwaniu rozwiązań konfliktu i sporządzać porozumienie końcowe.
W zakresie kompetencji społecznych:
K1: Prezentuje otwartą postawę i jest gotów do pokojowego rozwiązywania sporów szkolnych i rówieśniczych oraz do aktywnego współdziałania w zespole i podejmowania działań na rzecz rozwoju umiejętności mediacji w środowisku szkolnym.
Przewidywana liczba uczestników:
minimum 10, maksymalnie 15 osób w grupie
Warunki rekrutacji:
uczestnik powinien posiadać wykształcenie wyższe, wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz dokonać opłaty za szkolenie w wymaganym terminie.
PROGRAM SZKOLENIA
Treści programowe | Liczba godzin |
Podstawy wiedzy w zakresie eskalacji i rozwiązywania konfliktów: pojęcie konfliktu i sporu, rodzaje konfliktów i przyczyny ich powstawania, techniki i strategie stosowane w mediacjach, strategie mediacyjne. | 2 |
Rozwiązywanie konfliktów szkolnych/rówieśniczych: rozwiązywanie, a rozstrzyganie konfliktów, formy rozwiązywania konfliktów w szkole (negocjacje i mediacje), rodzaje konfliktów w szkole (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzic). | 2 |
Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania mediacji: prawne aspekty zastosowania procedur mediacyjnych, warsztaty praktyczne dotyczące organizacji postępowania mediacyjnego, zasady współpracy Mediatora ze stronami sporu, ewidencja dokumentacji mediacyjnej, krajowe i międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego | 9 |
Wprowadzenie mediacji do szkół i innych placówek oświatowych: Szkolny Klub Mediacji, działania i edukacja promujące mediacje, opiekun mediatorów rówieśniczych | 2 |
Trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji: spotkania informacyjne ze stronami mediacji (kontrakt mediacyjny), prowadzenia mediacji zgodnie z zasadami i technikami w tym zakresie, umiejętności komunikacyjne, w tym w szczególności: umiejętności aktywnego słuchania, zadawania pytań, umiejętność używania neutralnego języka (w mówieniu i pisaniu), analiza i diagnozy konfliktu objętego mediacją, (m.in. ocena sytuacji, identyfikacja pozycji i potrzeb stron w konflikcie), proces wspierania stron w pracy nad rozwiązaniami (m.in. wspierania stron w kreatywnym poszukiwaniu opcji, identyfikacji zasad i kryteriów podejmowania decyzji), umiejętność sporządzania |
5 |
RAZEM | 20 |
Szkolenie zostanie uruchomione po zebraniu minimalnej liczby uczestników.