Imię i nazwisko Kierownika:
dr inż. Małgorzata Szymczyk malgorzata.szymczyk@pwste.edu.pl
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz. dr hab. inż. Janusz Dąbrowski janusz.dabrowski@pwste.edu.pl
- prof. dr hab. inż. Józef Czaja jozef.czaja@pwste.edu.pl
- prof. dr hab. inż. Konrad Eckes konrad.eckes@pwste.edu.pl
- prof. dr hab. inż. Krystian Pyka krystian.pyka@pwste.edu.pl
- dr hab. inż. Marcin Ligas marcin.ligas@pwste.edu.pl
- dr inż. Marek Kulczycki marek.kulczycki@pwste.edu.pl
- dr inż. Adam Palaszewski adam.palaszewski@pwste.edu.pl
- dr inż. Monika Balawejder monika.balawejder@pwste.edu.pl
- dr. inż. Marek Banaś marek.banas@pwste.edu.pl
- dr inż. Katarzyna Banaś katarzyna.banas@pwste.edu.pl
- dr inż. Lesław Polny leslaw.polny@pwste.edu.pl
- dr inż. Tomasz Pirowski tomasz.pirowski@pwste.edu.pl
- mgr inż. Marcin Magdziak marcin.magdziak@pwste.edu.pl
- mgr inż. Łukasz Woźniak lukasz.wozniak@pwste.edu.pl
Do pobrania:
Kierunek geodezja i kartografia przypisany do dyscypliny inżynieria lądowa i transport realizuje wyzwanie kształcenia wykwalifikowanych specjalistów w branży geodezyjnej i kartograficznej, posiadających zarówno wiedzę ogólną jak i specjalistyczną, przygotowanych do awansu zawodowego przewidzianego w przepisach prawa dla magistrów geodezji i kartografii przy ubieganiu się o uprawnienia zawodowe w dyscyplinie geodezji i kartografii, które nadaje Główny Geodeta Kraju, warunkujące możliwość pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w geodezji i kartografii.
Program studiów drugiego stopnia na kierunku geodezja i kartografia o profilu praktycznym wpisuje się w Strategię rozwoju Uczelni i stanowi jej spójny fragment, zarówno w zakresie podstawowych celów związanych z kształceniem, rozwojem kompetencji społecznych studentów jak również budowaniem relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym regionu. Misją Uczelni jest m.in. kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, a także stwarzanie szans na ustawiczne podnoszenie wiedzy, nowoczesne kształcenie gwarantujące wysoki poziom zawodowy wszystkich absolwentów, w tym absolwentów kierunku geodezja i kartografia.
Studia drugiego stopnia na kierunku geodezja i kartografia prowadzone są w dwóch ścieżkach kształcenia:
- geoinformatyka geodezyjno-kartograficzna,
- geodezja gospodarcza i wycena nieruchomości.
Student studiów drugiego stopnia na pierwszym semestrze wybiera jedną ścieżkę kształcenia, którą realizuje przez dwa kolejne semestry. W zależności od wybranej ścieżki realizowany jest jeden z dwóch różnych programów studiów.
Pierwsza ścieżka kształcenia: „Geoinformatyka geodezyjno-kartograficzna” w głównej mierze opiera się na zastosowaniu nowoczesnych technologii geodezyjnych. Są to min. skanery, tachimetry skanujące czy dron z kamerą multispektralną. W ramach prowadzonych zajęć Uczelnia posiada trzy nowe laboratoria dedykowane kierunkowi, tj. laboratorium metrologii geodezyjnej, skaningu lidarowego oraz geoinformatyczne. Wyposażenie w najnowszy na rynku sprzęt geodezyjny oraz specjalistyczne oprogramowanie sprawia, że jesteśmy jedną z najlepiej wyposażonych uczelni kształcących na kierunku geodezja i kartografia w Polsce.
Druga ścieżka kształcenia: „Geodezja gospodarcza i wycena nieruchomości”, pozwala uzyskać w przyszłości uprawnienia rzeczoznawcy majątkowego. Program studiów w tej ścieżce kształcenia w pełni odpowiada studiom podyplomowym w zakresie wyceny nieruchomości. Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku geodezja i kartografia, ścieżka kształcenia: „Geodezja gospodarcza i wycena nieruchomości” i odbyciu praktyki zawodowej absolwent może przystąpić do egzaminu państwowego o nadanie uprawnień do wykonywania zawodu rzeczoznawcy majątkowego. Pozwala mu to rozszerzyć horyzonty i podjąć zatrudnienie lub założyć własną działalność gospodarczą już nie tylko w geodezji, lecz również w wycenie nieruchomości oraz wszelkich innych branżach obsługujących rynek nieruchomości zarówno z sektora prywatnego jak i publicznego.
Absolwent kierunku geodezja i kartografia zdobywa wszechstronne wykształcenie na poziomie magisterskim. Potrafi klasycznie realizować prace geodezyjne jak również realizować je przy użyciu nowoczesnych technologii naziemnego i lotniczego skanowania laserowego, wykorzystania dronów do tworzenia map z niskiego pułapu lotniczego czy pracy na zrobotyzowanych tachimetrach elektronicznych.
Głównym celem kształcenia na drugim stopniu kierunku geodezja i kartografia o profilu praktycznym jest uzyskanie przez absolwentów kwalifikacji do podjęcia pracy opartej na pełnieniu samodzielnych funkcji technicznych w geodezji i kartografii. Absolwenci zdobywają wiedzę ogólną i szczegółowa obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu geodezji, metod pomiaru oraz wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych. Wykorzystując umiejętności posługiwania się programami i technikami informatycznymi, potrafią sporządzić dokumentację techniczną oraz rozwiązywać problemy pojawiające się w pracach geodezyjnych i kartograficznych.
Absolwenci po ukończeniu jednej z dwóch ścieżek kształcenia zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające na wybór rozwiązań i wykonywanie zadań projektowych oraz realizacyjnych w geodezji i kartografii. Koncepcja programu studiów umożliwia absolwentom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.
Absolwenci studiów drugiego stopnia na kierunku geodezja i kartografia, po odbyciu rocznej praktyki zawodowej po ukończeniu studiów, mogą ubiegać się o uzyskanie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii. Uprawnienia te warunkują możliwość pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w geodezji i kartografii w czterech zakresach:
- zakres nr 1 geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne;
- zakres nr 2 rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych;
- zakres nr 4 geodezyjna obsługa inwestycji;
- zakres nr 5 geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych.
Postulat możliwości uzyskania tak szerokiego wachlarza uprawnień geodezyjnych i kartograficznych przez absolwentów studiów drugiego stopnia, zgłoszony Głównemu Geodecie Kraju, nakłada na uczelnie kształcące na kierunku geodezja i kartografia obowiązek odpowiedniego przygotowania do zawodu i przystosowania programu studiów zapewniającego uzyskanie założonych efektów uczenia się. Tym samym Stowarzyszenie Geodetów Polskich stało się interesariuszem zewnętrznym kierunku geodezja i kartografia.
I. Miejsce i termin realizacji oraz cel praktyki zawodowej
Praktyki zawodowe są jednym z ważnych elementów kształcenia studentów studiów o profilu praktycznym i odbywają się w wybranych zakładach pracy o typowym profilu geodezyjnym.
Praktyka zawodowa, zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.) oraz Regulaminem studenckich praktyk zawodowych (Zarządzenie Rektora PWSTE w Jarosławiu nr 179/2020 z dnia 22.12.2020) realizowana jest w wymiarze godzin i punktów ECTS określonych w programie studiów.
W Harmonogramie realizacji programu studiów dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym dla cyklu kształcenia rozpoczynającym się w roku akademickim 2020/2021 na praktyki w przedsiębiorstwach przeznaczone jest 240 godz., i odpowiada 6 pkt ECTS. Praktyki są obowiązkowe i nie podlegają zwolnieniu, a realizowane są po drugim semestrze.
II. Organizacja praktyki zawodowej i dobór miejsca jej odbywania
Praktyki zawodowe mogą odbywać się w oparciu o bazę własną Uczelni lub w przedsiębiorstwach geodezyjnych, z którymi Uczelnia podpisała umowy na ich realizację.
Organizację praktyk zawodowych na Uczelni zajmuje się Uczelniany Koordynator do spraw praktyk. To on w imieniu Rektora zawiera umowy o praktykach z przedstawicielami przedsiębiorstw, które wyraziły zgodę na przyjęcie studentów.
Nadzór merytoryczny i organizacyjny w ramach kierunku nad całością spraw związanych z praktyką zawodową sprawuje dyrektor Instytutu Inżynierii Technicznej. Dyrektor mianuje z grona nauczycieli akademickich opiekuna do spraw praktyki dla kierunku, któremu powierza nadzór merytoryczny i organizacyjny nad praktykami zawodowymi zgodnie z ustalonymi celami i efektami uczenia się ujętymi w programie praktyk.
Przedsiębiorstwa, w których studenci drugiego stopnia studiów mają odbywać praktyki to:
- przedsiębiorstwa zarejestrowane jako podmioty gospodarcze,
- w wyjątkowych przypadkach geodeci z uprawnieniami mający zarejestrowaną działalność gospodarczą.
Student może też samodzielnie dokonać wyboru miejsca praktyki. Podstawą skierowania przez Uczelnię w tym przypadku jest pisemne oświadczenie, w którym kierownik Zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona wyraża zgodę na odbycie przez studenta praktyki zgodnie z obowiązującym programem praktyki i kartą praktyki. Studenci mogą realizować praktykę również poza granicami kraju. Praktyka zagraniczna w ramach programu ERASMUS+ może zostać uznana jako obowiązkowa, pod warunkiem uzgodnienia zakresu praktyki z opiekunem przed jej rozpoczęciem.
Zaliczenie odbywa się zgodnie z zasadami obowiązującymi w Uczelni.
Podstawą realizacji praktyki jest umowa zawarta pomiędzy zakładem pracy a Uczelnią. Umowa ze strony zakładu powinna zawierać:
- akceptację programu praktyki,
- czas trwania praktyki,
- wyznaczenie opiekuna praktyki ze strony zakładu pracy,
- zobowiązanie do przeprowadzenia dla studenta-praktykanta szkolenia BHP i wyposażenie go w materiały i rzeczy związane z bezpieczeństwem w pracy (np. kamizelkę ochronna),
- zobowiązanie do wydania opinii o przebiegu praktyki na jej zakończenie.
Przed przystąpieniem do odbywania praktyki student uzyskuje od opiekuna praktyk zawodowych powołanego dla kierunku geodezja i kartografia studia drugiego stopnia i niezbędne informacje związane z ich przebiegiem dotyczące:
- regulaminu praktyk zawodowych,
- programie praktyk,
- przysługujących studentowi praw i obowiązków wynikających z podjęcia praktyki w zakładzie pracy,
- sposobu kontaktowania się studentów z kierunkowym opiekunem praktyk,
- dokumentowaniem realizacji programu praktyk w Dzienniczku praktyk,
- przedstawieniem procedur i zasad zaliczania praktyki zawodowej,
- monitorowaniu przebiegu praktyki pod kątem sprawdzenia realizacji założeń dydaktycznych i organizacyjnych,
- sposobem przeprowadzenia kontroli praktyk w zakładach pracy,
- sposobu uzgodnień z zakładowym opiekunem praktyki dotyczących oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia się wynikających z odbycia praktyki zawodowej.
III. Efekty uczenia się
Szczegółowe cele i zakresy dla poszczególnych praktyk zawodowych określają karty opisu zajęć (sylabusy).
Poniżej przedstawiono podstawowe efekty uczenia się w kategoriach: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w odniesieniu do poziomu i profilu kierunku geodezja i kartografia:
- poznanie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa geodezyjnego,
- zapoznanie się z przepisami BHP ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie geodety,
- przygotowanie do samodzielnego wykonywania zawodu, sprawdzenie w praktyce zdobytej na Uczelni wiedzy i umiejętności, i wykorzystanie ich w pracach geodezyjnych,
- poznanie niezbędnych powiązań i współpracy z różnymi instytucjami,
- poznanie formy i procedur dokumentowania wykonawstwa geodezyjnego,
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach realizacji zleceń oraz samodzielne rozwiązywanie realnych problemów zawodowych,
- poznanie logistycznego zabezpieczenia realizacji zadań wykonawczych,
- poznanie środowiska zawodowego, zdobywanie doświadczeń w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu obowiązków,
- kształtowanie kultury zawodowej i właściwej organizacji pracy, wymaganej w nowoczesnym zakładzie pracy,
- doskonalenie kreatywności i innowacyjności studenta,
- zgromadzenie materiałów i informacji potrzebnych przy realizacji pracy dyplomowej.
IV. Nadzór nad realizacją praktyki oraz osiągnięciem przez studenta efektów uczenia się
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem praktyki pełni dwóch opiekunów, jeden z ramienia Uczelni, drugi z ramienia przedsiębiorstwa. Opiekunem praktyki z ramienia zakładu pracy powinna być osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje, co najmniej tytuł zawodowy inżyniera i odpowiednie doświadczenie zawodowe. Osoba ta prowadzi codzienny nadzór nad realizacją przez studenta powierzonych mu do wykonania zadań.
Opiekun kierunkowy kontroluje monitorowanie przebiegu praktyki pod kątem realizacji założeń dydaktycznych i organizacyjnych studenta na praktyce przez bieżący kontakt z zakładowym opiekunem praktyki i wyrywkowe kontrole studenta podczas odbywania praktyk. Dla opiekuna kierunkowego dokumentem obrazującym przebieg praktyki jest dzienniczek praktyk, w którym student przedstawia codzienny zakres wykonanych prac potwierdzonych przez zakładowego opiekuna praktyk.
V. Weryfikacja efektów uczenia się, przebiegu praktyki i jej zaliczenie
Podstawą zaliczenia praktyki jest zrealizowanie przez studenta programu praktyki i osiągnięcie założonych efektów uczenia się.
Zaliczenia praktyki dokonuje opiekun praktyki z ramienia zakładu pracy sprawujący nadzór nad studentami odbywającymi praktykę. Wpisu ocen do „protokołu zaliczenia” na podstawie wpisów z przebiegu praktyki w Dzienniczku praktyki oraz weryfikacji założonych efektów uczenia się ocenionych wg Karty ocen praktyki dokonuje kierunkowy opiekun i Uczelniany Koordynator do spraw praktyk.
Na zaliczenie praktyki wpływa też przekazana przez opiekuna zakładowego ocena postawy studenta i zaangażowanie w prace wykonywane podczas odbywania praktyki w przedsiębiorstwie.
Zaliczenie praktyki jest oceną stopnia osiągniętych przez studenta założonych efektów uczenia się wg. skali ocen przyjętej na Uczelni.
W przypadku niezaliczenia praktyki zawodowej student ma obowiązek ponownie odbyć praktykę, w przeciwnym razie studentowi nie zalicza się semestru.
Regulamin Praktyki Zawodowej w załączeniu.
Rada pracodawców jest ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów. Działa ona jako forum wymiany myśli, doświadczeń oraz rozszerzania płaszczyzn współpracy pomiędzy kierunkiem studiów a instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Działanie Rady pracodawców ma na celu:
- współtworzenie programów studiów,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań rynku pracy,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy.
W skład rady wchodzą instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym pracodawcy, z którymi współpracuje kierunek studiów.
Koordynatorem ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym jest mgr inż. Lesław Polny
Instytut Inżynierii Technicznej od lat aktywnie współpracuje z firmami oraz instytucjami realizującymi zadania z zakresu geodezji i kartografii miasta Jarosławia i regionu. Przedstawiciele tych instytucji biorą udział w procesie tworzenia i doskonalenia programu studiów realizowanego na drugim stopniu studiów na kierunku geodezja i kartografia. Jako grupa interesariuszy zewnętrznych tworzących przyszłe miejsca pracy dla absolwentów kierunku, przedstawiciele tych instytucji opiniują konstruowane czy aktualizowane programy studiów i osiągane efekty uczenia się, zwłaszcza w ich praktycznym wymiarze. Instytut współpracuje z wieloma lokalnymi instytucjami, stowarzyszeniami (min. Stowarzyszenie Geodetów Polskich oddział Rzeszów) ważnymi z punktu widzenia specyfiki kierunku. Są to zarówno geodezyjne jednostki administracji publicznej, takie jak Powiatowe Ośrodki Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej jak również przedsiębiorstwa prywatne. Przedsiębiorstwa, z którymi instytut współpracuje w zakresie realizacji przez studentów praktyk zawodowych to m.in. Geores Sp. z o. o., GEOBIT Strzyżów, Geomiar Sp. z o. o., GEOKART -INTERNATIONAL Sp. z o. o., GEOPOL Przeworsk, GEORAD Leżajsk, GEORES Rzeszów, OPGK Rzeszów, GEOSET Jasło, GEO PROJEKT Tarnów, GEODRAW Rzeszów, ProGea 4D Sp z o.o., lecz katalog prywatnych firm pełniących funkcję zewnętrznych interesariuszy jest znacznie większy i stale otwarty na nowych, przyszłych pracodawców dla absolwentów kierunku geodezja i kartografia.
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku geodezja i kartografia studia drugiego stopnia
Uczelnia corocznie prowadzi monitoring karier zawodowych absolwentów danego kierunku poprzez badania ankietowe oraz rozmowy z absolwentami. Pozwalają one zebrać opinie na temat jakości kształcenia, a także pożądanych na rynku pracy umiejętności oraz kompetencji społecznych. Wyniki analizy ankiet są podstawą postulowanych zmian w programie studiów na kierunku geodezja i kartografia w następnym roku studiów.
Jako przykład można przytoczyć implementację pakietu modyfikacji programu studiów celem wprowadzenia większej liczby zajęć praktycznych, a w ich ramach większej liczby godzin pracy studentów z najnowocześniejszym sprzętem geodezyjnym – o co studenci wnioskowali w arkuszach badań ankietowych.
Najlepszym potwierdzeniem wysokiego poziomu kształcenia w PWSTE w Jarosławiu są absolwenci, którzy po ukończeniu studiów na kierunku geodezja i kartografia bez trudu odnajdują się na rynku pracy.
Wszyscy absolwenci uznali, że wiedza zdobyta podczas studiów jest przydatna w ich pracy zawodowej. Jako istotne czynniki przydatne w pracy najczęściej wymieniali: znajomość programów komputerowych, umiejętność rozwiązywania problemów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz ukończony kierunek studiów.
Na uwagę zasługuje fakt, iż 100% badanych zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę. Jak wynika z ankiet 67% badanych pracę w zawodzie znalazło już podczas studiów drugiego stopnia na kierunku geodezja i kartografia.
W dużej części absolwenci pozytywnie oceniali stopień w jakim ukończone studia wpłynęły na ich wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, a ponadto osiąganie powyższych celów kształcenia potwierdzają informacje pozyskane w ankietach, gdzie 100% badanych wykonuje swoją pracę zgodnie z uzyskanymi kwalifikacjami zdobytymi na kierunku geodezja i kartografia.