Edycja SZKOLENIA: 1
Nazwa wydziału w ramach, którego prowadzony będzie nadzór programowy szkolenia: | Wydział Humanistyczny |
Koordynator szkolenia: | dr Joanna Inglot-Kulas |
Czas trwania szkolenia: | dwudniowe |
Liczba godzin dydaktycznych (45 min): | 12 |
Wysokość opłat za szkolenie: | 450 zł za osobę |
Charakterystyka szkolenia oraz sylwetka absolwenta:
Cel szkolenia:
szkolenie ma na celu wszechstronne wzmocnienie kompetencji nauczycieli, zarówno w zakresie dydaktyki, jak i budowania relacji oraz środowiska wspierającego proces uczenia się:
- rozwój wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie zarządzania procesem uczenia się (zdobycie wiedzy o zasadach neuropedagogiki i zarządzaniu procesem grupowym)
- doskonalenie projektowania sytuacji edukacyjnych (umiejętność formułowania celów, doboru metod, realizacji i ewaluacji działań edukacyjnych)
- wzmacnianie refleksyjnej praktyki pedagogicznej (rozwijanie strategii refleksyjnego praktyka w odniesieniu do własnej roli edukacyjnej)
- tworzenie wspierającego i kreatywnego środowiska edukacyjnego (przygotowanie nauczycieli do nauczania przez działanie i budowania pozytywnej atmosfery w szkole)
- promowanie efektywnych strategii uczenia się wśród uczniów (wdrażanie nowych technik zapamiętywania i strategii efektywnego uczenia się)
- rozwijanie kompetencji interpersonalnych nauczycieli (nauka integrowania, nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z uczniami)
- zwiększenie umiejętności wsparcia uczniów w procesie uczenia się (posługiwanie się narzędziami wspierającymi proces uczenia się np. konstruktywna informacja zwrotna, educoaching, stymulowanie kreatywności).
Zakres tematyczny:
- Mapa kompetencji kluczowych XXI wieku – problemy i wyzwania
- integracja grupy
- kontrakt
- Mapa Umiejętności XXI wieku i Kompetencje Kluczowe
- fazy rozwoju grupy (rodzaje konfliktów w grupie, role grupowe, funkcje i sposoby ich rozwiązywania).
- Nowa rola nauczyciela – menadżera wiedzy i kompetencji
- nauczyciel jako doradca edukacyjny (przewodnik, mentor, tutor, coach)
- model uczenia się od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji (automatyzacja wiedzy i kompetencji)
- aktywne słuchanie
- informacje zwrotne (model Diltsa)
- wspieranie emocjonalne
- Narzędzia myślenia, działania i odkrywania
- narzędzia kreatywnego myślenia (kolorowe kapelusze de Bono, zabawy kształtujące samodzielność i kreatywność, gry planszowe, eksperymentowanie)
- narzędzia stawiania celów, planowania i organizacji (model SMART)
- Wspieranie uczniów na drodze rozwoju
- teoria wielorakich inteligencji Gardnera
- różne rodzaje wsparcia w kontekście potrzeb uczniów
- budowanie strategii optymizmu poznawczego i zaradności edukacyjnej jako kluczowego czynnika powodzenia szkolnego i życiowego.
- Strategie efektywnego procesu nauczania i uczenia się (refleksyjna praktyka, motywacja i motywowanie, efektywna komunikacja, informacje zwrotne i ocenianie, optymalny stan gotowości do działania/uczenia się, efekty katalizujące uczenie się).
Adresaci:
szkolenie skierowane jest do nauczycieli wszystkich szczebli edukacji, którzy chcą efektywnie wspierać uczniów w rozwijaniu kompetencji kluczowych, poszukują nowoczesnych metod pracy i narzędzi edukacyjnych oraz są zainteresowani pogłębianiem wiedzy o roli nauczyciela jako mentora i coacha
Efekty po ukończeniu szkolenia:
Nauczyciele zdobędą wiedzę na temat zasad zarządzania procesem uczenia się w nurcie neuropedagogiki oraz wiedzę z zakresu pracy na procesie grupowym. Uczestnicy pogłębią umiejętności z zakresu projektowania sytuacji edukacyjnych (od adekwatnego formułowania celów po dobór metod, realizację i ewaluację) oraz rozwiną umiejętności stosowania strategii refleksyjnego praktyka w odniesieniu do własnej roli edukacyjnej. Nauczyciele rozwiną kompetencje w zakresie budowania wspierającego, motywującego i kreatywnego środowiska edukacyjnego (będą gotowi do promowania wśród uczniów nowych strategie efektywnego uczenia się i techniki zapamiętywania), będą lepiej przygotowani do tworzenia nauczania przez działanie (rozwiną kompetencje posługiwania się narzędziami prowadzenia ucznia w procesie uczenia się jak np. identyfikacja poziomu kompetencji ucznia, konstruktywna informacja zwrotna, educoaching, metody stymulowania kreatywności), a także będą gotowi do skutecznego planowania, wdrażania i oceny strategii edukacyjnych oraz programów rozwoju kompetencji kluczowych.
Przewidywana liczba uczestników:
minimum 10 osób w grupie
Warunki rekrutacji:
posiadanie wyższego wykształcenia, wypełnienie i przesłanie formularza rekrutacyjnego, dokonanie opłaty rekrutacyjnej w ustalonym terminie
PROGRAM SZKOLENIA
Treści programowe | Liczba godzin |
Mapa kompetencji kluczowych XXI wieku – problemy i wyzwania, integracja grupy, kontrakt, Mapa Umiejętności XXI wieku i Kompetencje Kluczowe, fazy rozwoju grupy (rodzaje konfliktów w grupie, role grupowe, funkcje i sposoby ich rozwiązywania). |
3 |
Nowa rola nauczyciela – menadżera wiedzy i kompetencji, nauczyciel jako doradca edukacyjny (przewodnik, mentor, tutor, coach), model uczenia się od nieświadomej niekompetencji do nieświadomej kompetencji (automatyzacja wiedzy i kompetencji), aktywne słuchanie, informacje zwrotne (model Diltsa), wspieranie emocjonalne |
3 |
Narzędzia myślenia, działania i odkrywania, narzędzia kreatywnego myślenia (kolorowe kapelusze de Bono, zabawy kształtujące samodzielność i kreatywność, gry planszowe, eksperymentowanie), narzędzia stawiania celów, planowania i organizacji (model SMART) |
2 |
Wspieranie uczniów na drodze rozwoju, teoria wielorakich inteligencji Gardnera, różne rodzaje wsparcia w kontekście potrzeb uczniów, budowanie strategii optymizmu poznawczego i zaradności edukacyjnej jako kluczowego czynnika powodzenia szkolnego i życiowego. |
2 |
Strategie efektywnego procesu nauczania i uczenia się (refleksyjna praktyka, motywacja i motywowanie, efektywna komunikacja, informacje zwrotne i ocenianie, optymalny stan gotowości do działania/uczenia się, efekty katalizujące uczenie się). |
2 |
RAZEM | 12 |
Szkolenie zostanie uruchomione po zebraniu minimalnej liczby uczestników.