Praktyczne wskazówki

Jak reagować?
- unikaj kontaktu fizycznego, przepychanek i szarpaniny
- zachowaj przestrzeń do oddalenia się
- zadbaj o możliwość ucieczki dla siebie i innych
- nie otaczaj osoby agresywnej innymi osobami - zrób przestrzeń
- nie wykonuj gwałtownych ruchów
- nie dawaj powodów do dodatkowej agresji
Co mówić?
- „Możesz rozwiązać problemy bez krzywdzenia innych, pomogę ci znaleźć rozwiązanie"
- ,,Myślę, że musisz być zdenerwowany(a) czymś, przez co straciłeś(aś) kontrolę"
- „Chcę zrozumieć co się stało"
- ,,Widzę, że... (opis zachowania)"
- ,,Rozumiem, co cię zdenerwowało, ale musimy wspólnie poszukać innego rozwiązania”
- „Proponuję..."
- „Czy ta twoja agresja jest konieczna? Porozmawiajmy"
Jeśli pomimo starań agresor wciąż kontynuuje swoje zachowanie, należy zakończyć rozmowę i wezwać pomoc
O czym pamiętać?
- mów spokojnym ale stanowczym głosem, konkretnie i rzeczowo nie przerywaj gdy agresor
- mów, nie kłóć się z nim. Pozwól wyrazić mu to, co spowodowało jego zdenerwowanie, bez przerywania
- jeśli krzyczy na Ciebie, zachowaj spokój, wykaż zrozumienie dla jego uczuć (możesz powiedzieć, że również masz gorsze chwile i czasem odczuwasz podobne emocje, ale jego zachowanie nie jest odpowiednią reakcją na radzenie sobie z nimi)
- słuchaj uważnie, spraw by widział w Tobie sprzymierzeńca a nie wroga
- w miarę możliwości wyjdź naprzeciw oczekiwaniom i poleceniom agresora
- spróbuj okazać zrozumienie drugiej stronie konfliktu
- unikaj krzyżowania ramion, wskazywania palcem lub gróźb (to może to spotęgować jego gniew i wzmocnić opór)
- jeśli to możliwe odseparuj agresywną osobę od reszty (jest to sygnał, że nikt z obecnych nie toleruje takiego zachowania)
- zadbaj o jego bezpieczeństwo
Agresja w otoczeniu – jak reagować?
- reaguj od razu, gdy zauważysz pierwsze oznaki złości
- nie pozwól na przekształcenie się gniewu w agresję
- spróbuj dojść do przyczyn agresywnego zachowania i rozładuj konflikt zanim się zaostrzy
- w razie potrzeby poproś o wsparcie osoby znajdujące się w pobliżu
- zwracaj się do konkretnej osoby, nie do ogółu świadków agresywnej sytuacji
- gdy jesteś świadkiem agresywnej sytuacji koncentruj się na ofierze, nie na napastniku
- okaż ofierze wsparcie nie zaogniając konfliktu

* Tekst stworzony na podstawie materiałów publikowanych przez Uniwersytet Warszawski