Wizyta studyjna na Uniwersytecie Preszowskim w Preszowie
Na zaproszenie prof. PhDr. PaedDr. Lenki Pasternákovej, PhD., MBA, reprezentującej Uniwersytet Preszowski w Preszowie, w dniu 29 września 2025 roku odbyła się wizyta studyjna przedstawicieli naszej uczelni. W delegacji udział wzięli: dziekan Wydziału – dr Magdalena Leżucha, prodziekan – dr Joanna Dworakowska, a także dr Agata Kolasa-Skiba, dr Zbigniew Ruszaj, ks. dr Mariusz Woźny oraz mgr Karolina Słysz. Towarzyszyli im studenci kierunków: psychologia i pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.
W programie wizyty uwzględniono spotkania z przedstawicielami Uniwersytetu Preszowskiego, którzy aktywnie zaangażowali się w przyjęcie gości oraz prezentację uczelni:
• prof. ThDr. Peter Tirpák, PhD., dziekan Gréckokatolíckej teologickej fakulty, zapoznał uczestników z historią najstarszej części Uniwersytetu Preszowskiego, sięgającej roku 1880, podkreślając jej znaczenie dla dziedzictwa akademickiego regionu.
• doc. PhDr. Jaroslav Coranič, PhD., prodziekan Gréckokatolíckej teologickej fakulty, oprowadził studentów i kadrę po zabytkowych częściach kampusu uniwersyteckiego, prezentując ich architektoniczne i kulturowe znaczenie.
• PhDr. Eva Ondríková, PhD., MBA, LL.M, dyrektor szkolnego internatu, przedstawiła działania wychowawczo-edukacyjne oraz profilaktyczne prowadzone w placówce. Opowiedziała także o organizowanych imprezach branżowych i wydarzeniach naukowych skierowanych do młodzieży.
Celem wizyty było:
1. Zapoznanie studentów i nauczycieli się z metodami kształcenia i prowadzenia badań w dziedzinie psychologii i pedagogiki w Słowacji
Podczas spotkań uczestnicy mieli okazję poznać system nauczania obowiązujący na Uniwersytecie Preszowskim. Przedstawiono również główne kierunki badań realizowanych przez tamtejszych naukowców oraz innowacyjne metody dydaktyczne stosowane na kierunkach psychologia i pedagogika.
2. Porównanie programów nauczania i podejść terapeutycznych/stymulacyjnych w różnych kontekstach kulturowych
W trakcie prezentacji i dyskusji omówiono różnice i podobieństwa w strukturze programów nauczania oraz w podejściach teoretycznych i praktycznych stosowanych w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Wymieniono się także doświadczeniami dotyczącymi metod terapeutycznych i rozwojowych.
3. Wymiana międzynarodowa doświadczeń
Wizyta umożliwiła nawiązanie bezpośrednich kontaktów między wykładowcami i studentami obu uczelni. Spotkanie stworzyło przestrzeń do dzielenia się doświadczeniami dydaktycznymi, zawodowymi oraz badawczymi.
4. Rozwój kompetencji międzykulturowych
Uczestnictwo w wydarzeniu pozwoliło na lepsze zrozumienie różnic kulturowych mających wpływ na wychowanie, edukację oraz zdrowie psychiczne. Uczestnicy rozwinęli umiejętności pracy w środowisku międzynarodowym i wielokulturowym, co sprzyja budowaniu postawy otwartości i tolerancji.
5. Inspiracja do rozwoju osobistego i naukowego
Wizyta była źródłem motywacji do podejmowania dalszych kroków w kierunku rozwoju zawodowego – w tym praktyk oraz studiów za granicą. Zachęcano także do realizacji prac dyplomowych i badań o charakterze międzynarodowym oraz do refleksji nad własnym kierunkiem kształcenia w kontekście globalnym.
6. Współpraca uczelni
Ważnym elementem wizyty było zacieśnienie współpracy między uczelniami. Podjęto wstępne rozmowy dotyczące realizacji wspólnych projektów badawczych, organizacji konferencji naukowych oraz publikacji międzynarodowych.
Wizyta studyjna na Uniwersytecie Preszowskim okazała się niezwykle owocna i inspirująca – zarówno dla kadry dydaktycznej, jak i studentów. Dostarczyła uczestnikom wielu cennych informacji oraz impulsów do dalszego rozwoju naukowego, zawodowego i osobistego.