Imię i nazwisko Kierownika:
- dr inż. Barbara Szczypta-Kłak
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz. dr hab. Grzegorz Ostasz grzegorz.ostasz@pwste.edu.pl
- prof. ucz dr hab. Eugeniusz Moczuk eugeniusz.moczuk@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Antoni Olak antoni.olak@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Kamil Kardis kamil.kardis@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Andrzej Olejko andrzej.olejko@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Oleksiy Sukhyy oleksiy.sukhyy@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Jarosław Truchan jaroslaw.truchan@pwste.edu.pl
- dr Henryk Fedewicz henryk.fadewicz@pwste.edu.pl
- dr Piotr Kozłowski piotr.kozlowski@pwste.edu.pl
- dr Vasyl Franchuk vasyl.franchuk@pwste.edu.pl
- dr Katarzyna Rawska katarzyna.rawska@pwste.edu.pl
- dr Krzysztof Pobuta krzysztof.pobuta@pwste.edu.pl
- dr Aleksander Zawadzki aleksander.zawadzki@pwste.edu.pl
- mgr Mariusz Rabka mariusz.rabka@pwste.edu.pl
- mgr Grzegorz Torbiczuk grzegorz.torbiczuk@pwste.edu.pl
- mgr Daniel Szegda daniel.szegda@pwste.edu.pl
- mgr Konrad Dudek konrad.dudek@pwste.edu.pl
- mgr Maciej Szpunar maciej.szpunar@pwste.edu.pl
- mgr Grzegorz Malinowski grzegorz.malinowski@pwste.edu.pl
- mgr Mariusz Miara mariusz.miara@pwste.edu.pl
- mgr Marta Gałuszka marta.galuszka@pwste.edu.pl
Do pobrania:
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne wykazuje się zaawansowaną wiedzą z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinach nauki o bezpieczeństwie, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne, nauki socjologiczne oraz z dziedziny nauk humanistycznych w dyscyplinie historia. Posiada zaawansowaną wiedzę zarówno z zakresu, struktur, instytucji, zjawisk i procesów społecznych, istoty i znaczenia bezpieczeństwa wewnętrznego, jak również znajomości problematyki prawnej w zakresie podziału władzy w państwie, struktury i ustroju państwa, zadań i zasad funkcjonowania organów państwa oraz jednostek administracji publicznej w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Posiada także umiejętności interpretowania oraz analizowania zjawisk i procesów społecznych, przy wykorzystaniu dorobku socjologii i psychologii, umiejętność analizowania zjawisk bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem w skali globalnej, państwowej, regionalnej i lokalnej, z uwzględnieniem zagadnień nauk o bezpieczeństwie, nauk prawnych oraz nauk socjologicznych. Dysponuje zaawansowaną wiedzą i umiejętnościami w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości, służących optymalizacji gospodarowania dostępnymi zasobami oraz przydatnymi w działaniach dążących do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego. Ma świadomość społecznych zadań z uwzględnieniem zasad prawnych, etycznych i moralnych oraz reguł komunikacji społecznej. Cechuje go wrażliwość społeczna, chęć zaangażowania się w działania na rzecz dobra publicznego w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych. Absolwent potrafi rozwiązywać problemy zawodowe, posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy, sprawnego posługiwania się dostępnymi środkami informacji i aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej. Należy podkreślić, że absolwenci kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne studiów pierwszego stopnia są przygotowani do pełnienia roli świadomego obywatela potrafiącego działać na rzecz wspólnoty lokalnej.
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji zimowej roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji zimowej roku akademickiego 2023/2024 (studia niestacjonarne, II r.)
- Terminy zjazdów w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 (studia niestacjonarne)
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr IV
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semest VI
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze zimowym - semestr I
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze zimowym - semestr III
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze zimowym - semestr V
- Harmonogramu realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr III
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr V
Karty zajęć (sylabusy) cykle kształcenia 2020/2021; 2021/2022; 2022/2023
Praktyki zawodowe w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu realizowane są na podstawie Regulaminu Studiów PANS w Jarosławiu oraz Zarządzenia RektoraPaństwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu nr 179/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Studenckich Praktyk Zawodowych, opracowanego w oparciu o obecnie funkcjonującą ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U z 2020 poz. 85 z późn. zmian.) oraz Zarządzenie 14/2021 z dnia 2 lutego 2021 r. w sprawie kosztów praktyk zawodowych.
Studenci kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych, realizują praktyki zawodowe w wymiarze 720 godzin i 24 punktów ECTS w zakładach pracy. Przy czym odbywają je:
- na trzecim semestrze w wymiarze 15 tygodni (1 dzień w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (1 dzień w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 125 godzin (5 punktów ECTS),
- na czwartym semestrze w wymiarze 15 tygodni (1 dzień w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (1 dzień w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 125 godzin (5 punktów ECTS),
- po czwartym semestrze w okresie wakacyjnym 22 dni x 8 godzin + 7 dni x 7 godzin – łącznie 225 godzin (9 punktów ECTS),
- na piątym semestrze w wymiarze 15 tygodni (2 dni w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (1 dzień w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 245 godzin (10 punktów ECTS).
Przed odbyciem praktyk zawodowych studenci przechodzą wcześniejsze przygotowanie przez Kierunkowego Opiekuna Praktyk – nauczyciela akademickiego oraz Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych. Zadaniem Kierunkowego Opiekuna jest omówienie ze studentami sylabusa praktyk, w szczególności efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się w zakresie:
wiedzy:
- student zna i rozumie przepisy, normy, strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania organizacji, instytucji, metody i narzędzia zarządzania, istotę więzi społecznych wewnątrz organizacji, instytucji i poza nimi oraz rządzące nimi prawidłowości – w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego
umiejętności:
- student potrafi określać cele i formułować strategię organizacji, podporządkowywać działania niezbędne do ich osiągnięcia wybranej metodzie przy uwzględnieniu misji organizacji, ram czasowych, jakości i kosztów, rozwiązywać problemy w zakresie bieżącej działalności jednostki, identyfikować nieprawidłowości i wszczynać postępowanie naprawcze, wykorzystywać dostępne narzędzia informatyczne i nowoczesne technologie w pracy zawodowej,
- student potrafi motywować do wykonywania niezbędnych zadań, osiągania postawionych celów, planować i organizować pracę indywidualną i zespołową,
- student potrafi podejmować decyzje i kierować procesami w administracji państwowej, samorządowej oraz w działalności zawodowej związanej z bezpieczeństwem wewnętrznym.
kompetencji społecznych:
- student jest gotów do poszerzania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności,
- student jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania powierzanych zadań i prac zespołu oraz jest zorientowany na terminowość i powodzenie realizacji zadania,
- student jest gotów do wykonywania zadań zgodnie z podstawowymi zasadami etyki i normami moralnymi,
- student jest gotów do innowacyjnych działań, kreatywnego myślenia w proponowaniu rozwiązań, nie boi się ryzyka.
Do obowiązków studenta podczas praktyk zawodowych należy w szczególności:
- realizowanie praktyk według wcześniej ustalonego planu praktyk,
- wypełnienie zadań zleconych przez opiekuna praktyki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu praktyki zawodowej /dziennika praktyk/,
- przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w danej jednostce organizacyjnej,
- przestrzeganie regulaminu i procedur obowiązujących w jednostce organizacyjnej/ zakładzie pracy, w którym jest realizowana praktyka zawodowa.
Za organizację praktyk w zakładzie pracy odpowiada kierunkowy opiekun praktyk. Ponadto praktyka w zakładzie pracy prowadzona jest pod kierunkiem opiekuna zakładowego Warunkiem właściwej realizacji praktyki przez studentów w danej jednostce jest systematyczna kontrola przeprowadzana przez zakładowego opiekuna praktyk pod kątem prawidłowej realizacji założonych efektów uczenia się. Ponadto opiekun kierunkowy praktyk z ramienia Uczelni przeprowadza hospitacje/kontrole praktyk w miejscu ich realizacji.
Kierunkowy opiekun praktyk zawodowych posiada kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Natomiast opiekun zakładowy – wyższe wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Opiekun zakładowy wyznaczany jest przez kierownika instytucji, w której student odbywa praktykę zawodową.
Do obowiązków opiekuna zakładowego należy:
- realizacja programu praktyk,
- projektowanie zadań do samodzielnego wykonania przez praktykanta,
- w razie potrzeby, udzielenie studentowi pomocy w przygotowaniu się do samodzielnych działań,
- mobilizowanie studenta do aktywnego uczestnictwa we własnych działaniach zawodowych,
- podpisanie ze studentem oświadczenia o zachowaniu tajemnicy zawodowej,
- opisanie i ocena przebiegu praktyki zawodowej na podstawie karty ocen praktyki.
Opiekun zakładowy odpowiedzialny jest za:
- zapoznanie praktykanta z obowiązującym regulaminem pracy, przepisami BHP oraz przepisami o ochronie informacji niejawnych,
- wskazanie stanowiska pracy i zapewnienie niezbędnych materiałów oraz sprzętu do realizacji zadań wykonywanych w ramach praktyki,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją praktyki zawodowej,
- nadzór merytoryczny nad realizacją zadań wykonywanych przez praktykanta,
- współpracę z opiekunem praktyk ze strony Uczelni,
- opis realizacji programu praktyki przez studenta oraz postawy studenta w stosunku do wykonywanych zadań i obowiązków wynikających z jego zatrudnienia w Zakładzie pracy w charakterze praktykanta.
Z kolei kierunkowy opiekun praktyk czuwa nad prawidłową realizacją praktyk poprzez:
- monitorowanie przebiegu praktyki pod kątem realizacji założeń dydaktycznych i organizacyjnych,
- przeprowadzanie kontroli praktyk w zakładach pracy,
- przeprowadzenie uzgodnień z zakładowym opiekunem praktyki dotyczących oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia się wynikających z odbycia praktyki zawodowej,
- weryfikację nabytych przez studentów umiejętności zawodowych przeprowadzoną w formie zaliczenia ustnego po odbytych praktykach na podstawie przedstawionej dokumentacji.
Zarządzenie Rektora PANS w Jarosławiu reguluje monitorowanie efektów uczenia się studenta podczas praktyki, jak i ocenę w zakresie stopnia osiągniętych efektów uczenia się po jej zakończeniu. Jednym z elementów jest tutaj wpis oceny w Karcie przebiegu praktyki, który dokonywany jest przez kierunkowego opiekuna praktyk oraz opiekuna zakładowego. Opis planowanej praktyki zawodowej przedstawiony został w sylabusie dla praktyki zawodowej.
Zaliczenie praktyki odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk przez opiekunów – zakładowego i kierunkowego. Kompletną dokumentację dotyczącą praktyki zawodowej student przedkłada do Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych.
Ocenie poddawana jest również instytucja, w której studenci realizują praktyki zawodowe, w oparciu o badania ankietowe przeprowadzane wśród studentów w zakresie oceny efektów i warunków odbytej praktyki oraz w oparciu o prowadzone w zakładach pracy hospitacje.
Do pobrania:
Istotną kwestią dla realizacji procesu kształcenia jest współpraca z lokalnym środowiskiem społeczno-gospodarczym. W ramach realizacji studiów pierwszego stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne prowadzona jest stała współpraca z instytucjami i służbami wspomagającymi proces praktycznego przygotowanie absolwentów do przyszłej pracy. Na podstawie podpisanych porozumień o współpracy z interesariuszami zewnętrznymi studenci uczestniczą w zajęciach prowadzonych w warunkach rzeczywistych, głównie w ramach zajęć terenowych i praktyk. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zakresem zadań realizowanych przez praktyków/ekspertów. Zajęcia terenowe, które opierają się głównie na zrealizowaniu zadania/projektu w danej jednostce, pozwalają na osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu umiejętności praktycznych. Studenci korzystają z możliwości odbycia praktyk u interesariuszy zewnętrznych i osiągniecia założonych dla praktyk efektów uczenia się.
PANS w Jarosławiu współpracuje z otoczeniem społecznym, gospodarczym i kulturalnym w celu zapewnienia udziału przedstawicieli tego otoczenia w określaniu efektów uczenia się, weryfikacji i ocenie stopnia ich realizacji, organizacji praktyk zawodowych, a także w celu pozyskiwania kadry dydaktycznej posiadającej znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią. Obecność otoczenia społeczno-gospodarczego w procesie dydaktycznym widoczna jest m.in. w opracowywaniu koncepcji i programu studiów, efektów uczenia się, treści kształcenia, dyplomowania, czy też praktyk. Pracodawcy i praktycy, czyli interesariusze zewnętrzni, biorą udział w weryfikacji efektów uczenia się na etapie wnioskowania o kierunek oraz w procesie prowadzenia kształcenia.
Kluczową rolę we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym pełni Rada Praktyków Kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne. Są to głównie przedstawiciele służb mundurowych i samorządu terytorialnego:
- Wicestarosta Powiatu Jarosławskiego,
- Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie,
- Komendant Powiatowy Policji w Jarosławiu,
- Dyrektor Zakładu Obsługi Przejść Granicznych w Korczowej,
- Komendant Powiatowy PSP w Jarosławiu, Dowódca 14 dywizjonu artylerii samobieżnej im. gen. bryg. Wacława Wieczorkiewicza w Jarosławiu
- koordynator ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne – z ramienia Uczelni,
- sekretarz Rady – z ramienia Uczelni.
Celem wewnętrznego monitoringu karier zawodowych absolwentów PANS w Jarosławiu jest:
- uzyskanie informacji na temat aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów na rynku pracy, w tym zgodności zatrudnienia z profilem i poziomem wykształcenia,
- uzyskanie opinii absolwentów na temat przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w procesie kształcenia w kontekście potrzeb rynku pracy,
- uzyskanie informacji na temat dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
W roku akademickim 2020/2021 na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne pierwszego stopnia dokonano analizy losów absolwentów. Badania przeprowadzono w okresie 14.10.2022–20.11.2022. Liczba absolwentów w badanym roku wyniosła 64 absolwentów. Liczba osób, które wyraziły zgodę na wzięcie udziału w ankiecie była na poziomie 39 absolwentów, natomiast formularz ankiety wypełniło 7 osób. W badaniu wzięły udział w większości kobiety studiujące stacjonarnie, mieszkające na wsi z powiatu jarosławskiego oraz rzeszowskiego, przemyskiego i krośnieńskiego.
Status zawodowy badanych absolwentów przedstawia się następująco: zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest 70% osób, własną działalność gospodarczą prowadzi 15% badanych, zaś 15% jest bezrobotnych. Należy zaznaczyć, iż podczas studiów pracowało 15% ankietowanych, a 70% osób po ukończeniu studiów szukało pracy powyżej 6 miesięcy. Absolwenci biorący udział w ankiecie wykonują pracę zgodną z kwalifikacjami (85%) lub częściowo zgodną z kwalifikacjami (15%).
Wiedza zdobyta podczas studiowania jest „bardzo przydatna w pracy zawodowej” dla 60% ankietowanych, „w większości przydatna w pracy zawodowej” – 30%, „częściowo przydatna, częściowo nie” – 10%.
Z perspektywy doświadczeń zawodowych badani wskazali jako czynniki szczególnie przydatne: kreatywność i innowacyjność, ukończony kierunek studiów w PANS w Jarosławiu, kwalifikacje zawodowe uzyskane na studiach w PANS w Jarosławiu, umiejętność rozwiązywania problemów, a także znajomość języków obcych, umiejętności interpersonalne, motywacja do pracy (mobilność, dyspozycyjność, inne) oraz umiejętność pracy w zespole.
Efekty uczenia się istotne w pracy zawodowej, które warto byłoby wprowadzić do programu studiów na ukończonym kierunku studiów uznali: umiejętność analitycznego myślenia, umiejętność pracy pod presją czasu, umiejętność asertywnego myślenia.
Po ukończeniu studiów w PANS w Jarosławiu ankietowani zamierzają podjąć: studia drugiego stopnia/ magisterskie (40% osób), studia podyplomowe (15% badanych) oraz dodatkowe kursy/szkolenia (30% ankietowanych).
Ukończone studia pierwszego stopnia bezpieczeństwo wewnętrzne w wysokim stopniu poprawiły komunikację interpersonalną absolwentów, gotowość do samodzielne kształcenia/doskonalenia się oraz poprawiły umiejętności niezbędne w pracy zawodowej. W grupie badanych 85% absolwentów podjęłoby te same studia w PANS w Jarosławiu, a 15% inne.