-
Imię i nazwisko Kierownika:
- dr inż. Barbara Szczypta-Kłak
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz. dr hab. Grzegorz Ostasz grzegorz.ostasz@pwste.edu.pl
- prof. ucz dr hab. Eugeniusz Moczuk eugeniusz.moczuk@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Antoni Olak antoni.olak@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Kamil Kardis kamil.kardis@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Andrzej Olejko andrzej.olejko@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Oleksiy Sukhyy oleksiy.sukhyy@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Jarosław Truchan jaroslaw.truchan@pwste.edu.pl
- dr Henryk Fedewicz henryk.fadewicz@pwste.edu.pl
- dr Piotr Kozłowski piotr.kozlowski@pwste.edu.pl
- dr Vasyl Franchuk vasyl.franchuk@pwste.edu.pl
- dr Katarzyna Rawska katarzyna.rawska@pwste.edu.pl
- dr Krzysztof Pobuta krzysztof.pobuta@pwste.edu.pl
- dr Aleksander Zawadzki aleksander.zawadzki@pwste.edu.pl
- mgr Mariusz Rabka mariusz.rabka@pwste.edu.pl
- mgr Grzegorz Torbiczuk grzegorz.torbiczuk@pwste.edu.pl
- mgr Daniel Szegda daniel.szegda@pwste.edu.pl
- mgr Konrad Dudek konrad.dudek@pwste.edu.pl
- mgr Maciej Szpunar maciej.szpunar@pwste.edu.pl
- mgr Grzegorz Malinowski grzegorz.malinowski@pwste.edu.pl
- mgr Mariusz Miara mariusz.miara@pwste.edu.pl
- mgr Marta Gałuszka marta.galuszka@pwste.edu.pl
Do pobrania:
Kierunek bezpieczeństwo wewnętrzne drugiego stopnia został przyporządkowany do dyscyplin: nauki o bezpieczeństwie, nauki prawne, nauki socjologiczne, nauki o zarządzaniu i jakości. Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne wykazuje się pogłębioną wiedzą z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinach nauki o bezpieczeństwie, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne oraz nauki socjologiczne. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu struktur, instytucji, zjawisk i procesów społecznych, struktury i ustroju państwa, funkcjonowania organów państwa oraz jednostek administracji publicznej w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie nauk o zarządzaniu i jakości, służących optymalizacji gospodarowania dostępnymi zasobami oraz przydatnymi w działaniach dążących do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego. Absolwent potrafi interpretować i analizować zjawiska i procesy społeczne w skali globalnej, państwowej, regionalnej i lokalnej. Potrafi rozwiązywać problemy zawodowe, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy, przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi i środków informacji. Jest przygotowany do pełnienia roli świadomego obywatela potrafiącego działać na rzecz wspólnoty lokalnej w sposób odpowiedzialny z zachowaniem norm etycznych, moralnych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Absolwenci kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne drugiego stopnia mogą podejmować zatrudnienie w służbach rządowych i samorządowych powołanych do ochrony ładu i porządku publicznego w takich jak: Policja, Straż Pożarna, Straż Gminna, Służba Celna, Straż Ochrony Kolei, Straż Graniczna, Służba Więzienna, Inspekcja Transportu Drogowego, Inspekcja Ochrony Środowiska, Inspekcja Sanitarna, Centra Zarządzania Kryzysowego, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Jednostki Sił zbrojnych RP oraz inne jednostki działające w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego.
Ukończenie studiów na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne drugiego stopnia umożliwia absolwentom także samodzielne podjęcie działalności gospodarczej m.in. w zakresie ochrony bezpieczeństwa osób, mienia, terenu, imprez masowych, a także powoływania i kierowania zespołami reagowania kryzysowego w sytuacji zagrożenia politycznego, militarnego, ekonomicznego, społecznego, ekologicznego. Absolwenci posiądą kompetencje w zakresie zakładania organizacji ratownictwa medycznego, ochrony przeciwpożarowej, organizacji podejmujących działania w zakresie zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia, organizacji zajmujących się analizowaniem sytuacji bezpieczeństwa narodowego.
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024
- Terminy zjazdów w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji letniej roku akademickiego 2022/2023
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Dyżury dyrekcji instytutu EiZ w semestrze letnim 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr IV
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr I
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr III
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim - semestr IV
- Karty zajęć (sylabusy) cykle kształcenia 2021/2022; 2022/2023
Praktyki zawodowe w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych realizowane są na podstawie Regulaminu Studiów PANS w Jarosławiu oraz Zarządzenia Rektora Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu nr 179/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Studenckich Praktyk Zawodowych, opracowanego w oparciu o obecnie funkcjonującą ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U z 2020 poz. 85 z późn. zmian.) oraz Zarządzenie 14/2021 z dnia 2 lutego 2021 r. w sprawie kosztów praktyk zawodowych.
Studenci studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne o profilu praktycznym realizują praktyki zawodowe w wymiarze 375 godzin i 15 punktów ECTS w zakładach pracy. Przy czym odbywają je:
- na drugim semestrze w wymiarze 15 tygodni (1 dzień w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (1 dzień w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 125 godzin (5 punktów ECTS),
- na trzecim semestrze w wymiarze 15 tygodni (2 dni w tygodniu x 8 godz.) + 1 tydzień (2 dni w tygodniu x 5 godz.) – łącznie 250 godzin (10 punktów ECTS).
Przed odbyciem praktyk zawodowych studenci przechodzą wcześniejsze przygotowanie przez Kierunkowego Opiekuna Praktyk – nauczyciela akademickiego oraz Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych. Zadaniem Kierunkowego Opiekuna jest omówienie ze studentami sylabusa praktyk, w szczególności efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się w zakresie:
wiedzy:
- student zna i rozumie przepisy regulujące funkcjonowanie zakładu pracy, zasady i normy etyczne podmiotu bezpieczeństwa w pracy, zakres działania komórek organizacyjnych i stanowisk, zadania osób pełniących określone funkcje w strukturze zakładu pracy i ich wzajemne powiązania, rodzaje obowiązujących w miejscu pracy dokumentów i sposoby ich wypełniania, relacje zachodzące pomiędzy różnymi instytucjami działającymi w obszarze bezpieczeństwa.
umiejętności:
- student potrafi korzystać z zasobów przedsiębiorstwa niezbędnych do wykonywania pracy, przekładać wiedzę teoretyczną nabytą podczas studiów na praktyczne rozwiązania, wykorzystywać odpowiednio poznane narzędzia, instrumenty, techniki i metody w procesie analizowania i prognozowania zjawisk i procesów dotyczących bezpieczeństwa,
- rozwiązywać problemy i zadania związane z wykonywaną pracą, pozyskiwać dane dotyczące zjawisk i procesów występujących między elementami systemu bezpieczeństwa,
- konstruować własne pomysły, wątpliwości oraz odpowiednie sugestie popierając je uzasadnioną argumentacją.
kompetencji społecznych:
- student jest gotów do rozwijania wiedzy i pogłębiania umiejętności w jednym z obszarów tematycznych nauk o bezpieczeństwie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami,
- twórczego i dynamicznego inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie bezpieczeństwa jednostki i organizacji,
- odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i rozstrzygania dylematów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, zasadami etyki i normami moralnymi.
Do obowiązków studenta podczas praktyk zawodowych należy w szczególności:
- realizowanie praktyk według wcześniej ustalonego planu praktyk,
- wypełnienie zadań zleconych przez opiekuna praktyki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu praktyki zawodowej /dziennika praktyk/,
- przestrzeganie zasad zachowania obowiązujących w danej jednostce organizacyjnej,
- przestrzeganie regulaminu i procedur obowiązujących w jednostce organizacyjnej/ zakładzie pracy, w którym jest realizowana praktyka zawodowa.
Za organizację praktyk w zakładzie pracy odpowiada kierunkowy opiekun praktyk. Ponadto praktyka w zakładzie pracy prowadzona jest pod kierunkiem opiekuna zakładowego Warunkiem właściwej realizacji praktyki przez studentów w danej jednostce jest systematyczna kontrola przeprowadzana przez zakładowego opiekuna praktyk pod kątem prawidłowej realizacji założonych efektów uczenia się. Ponadto opiekun kierunkowy praktyk z ramienia Uczelni przeprowadza hospitacje/kontrole praktyk w miejscu ich realizacji.
Kierunkowy opiekun praktyk zawodowych posiada kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Natomiast opiekun zakładowy – wyższe wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Opiekun zakładowy wyznaczany jest przez kierownika instytucji, w której student odbywa praktykę zawodową.
Do obowiązków opiekuna zakładowego należy:
- realizacja programu praktyk,
- projektowanie zadań do samodzielnego wykonania przez praktykanta,
- w razie potrzeby, udzielenie studentowi pomocy w przygotowaniu się do samodzielnych działań,
- mobilizowanie studenta do aktywnego uczestnictwa we własnych działaniach zawodowych,
- podpisanie ze studentem oświadczenia o zachowaniu tajemnicy zawodowej,
- opisanie i ocena przebiegu praktyki zawodowej na podstawie karty ocen praktyki.
Opiekun zakładowy odpowiedzialny jest za:
- zapoznanie praktykanta z obowiązującym regulaminem pracy, przepisami BHP oraz przepisami o ochronie informacji niejawnych,
- wskazanie stanowiska pracy i zapewnienie niezbędnych materiałów oraz sprzętu do realizacji zadań wykonywanych w ramach praktyki,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją praktyki zawodowej,
- nadzór merytoryczny nad realizacją zadań wykonywanych przez praktykanta,
- współpracę z opiekunem praktyk ze strony Uczelni,
- opis realizacji programu praktyki przez studenta oraz postawy studenta w stosunku do wykonywanych zadań i obowiązków wynikających z jego zatrudnienia w Zakładzie pracy w charakterze praktykanta.
Z kolei kierunkowy opiekun praktyk czuwa nad prawidłową realizacją praktyk poprzez:
- monitorowanie przebiegu praktyki pod kątem realizacji założeń dydaktycznych i organizacyjnych,
- przeprowadzanie kontroli praktyk w zakładach pracy,
- przeprowadzenie uzgodnień z zakładowym opiekunem praktyki dotyczących oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia się wynikających z odbycia praktyki zawodowej,
- weryfikację nabytych przez studentów umiejętności zawodowych przeprowadzoną w formie zaliczenia ustnego po odbytych praktykach na podstawie przedstawionej dokumentacji.
Zarządzenie Rektora PANS w Jarosławiu reguluje monitorowanie efektów uczenia się studenta podczas praktyki, jak i ocenę w zakresie stopnia osiągniętych efektów uczenia się po jej zakończeniu. Jednym z elementów jest tutaj wpis oceny w Karcie przebiegu praktyki, który dokonywany jest przez kierunkowego opiekuna praktyk oraz opiekuna zakładowego. Opis planowanej praktyki zawodowej przedstawiony został w sylabusie dla praktyki zawodowej.
Zaliczenie praktyki odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk przez opiekunów – zakładowego i kierunkowego. Kompletną dokumentację dotyczącą praktyki zawodowej student przedkłada do Uczelnianego Koordynatora ds. praktyk zawodowych.
Ocenie poddawana jest również instytucja, w której studenci realizują praktyki zawodowe, w oparciu o badania ankietowe przeprowadzane wśród studentów w zakresie oceny efektów i warunków odbytej praktyki oraz w oparciu o prowadzone w zakładach pracy hospitacje.
Istotną kwestią dla realizacji procesu kształcenia jest współpraca z lokalnym środowiskiem społeczno-gospodarczym. W ramach realizacji studiów pierwszego stopnia na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne prowadzona jest stała współpraca z instytucjami i służbami wspomagającymi proces praktycznego przygotowanie absolwentów do przyszłej pracy. Na podstawie podpisanych porozumień o współpracy z interesariuszami zewnętrznymi studenci uczestniczą w zajęciach prowadzonych w warunkach rzeczywistych, głównie w ramach zajęć terenowych i praktyk. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zakresem zadań realizowanych przez praktyków/ekspertów. Zajęcia terenowe, które opierają się głównie na zrealizowaniu zadania/projektu w danej jednostce, pozwalają na osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu umiejętności praktycznych. Studenci korzystają z możliwości odbycia praktyk u interesariuszy zewnętrznych i osiągniecia założonych dla praktyk efektów uczenia się.
PANS w Jarosławiu współpracuje z otoczeniem społecznym, gospodarczym i kulturalnym w celu zapewnienia udziału przedstawicieli tego otoczenia w określaniu efektów uczenia się, weryfikacji i ocenie stopnia ich realizacji, organizacji praktyk zawodowych, a także w celu pozyskiwania kadry dydaktycznej posiadającej znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią. Obecność otoczenia społeczno-gospodarczego w procesie dydaktycznym widoczna jest m.in. w opracowywaniu koncepcji i programu studiów, efektów uczenia się, treści kształcenia, dyplomowania, czy też praktyk. Pracodawcy i praktycy, czyli interesariusze zewnętrzni, biorą udział w weryfikacji efektów uczenia się na etapie wnioskowania o kierunek oraz w procesie prowadzenia kształcenia.
Kluczową rolę we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym pełni Rada Praktyków Kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne. Są to głównie przedstawiciele służb mundurowych i samorządu terytorialnego:
- Wicestarosta Powiatu Jarosławskiego,
- Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie,
- Komendant Powiatowy Policji w Jarosławiu,
- Dyrektor Zakładu Obsługi Przejść Granicznych w Korczowej,
- Komendant Powiatowy PSP w Jarosławiu, Dowódca 14 dywizjonu artylerii samobieżnej im. gen. bryg. Wacława Wieczorkiewicza w Jarosławiu
- koordynator ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne – z ramienia Uczelni,
- sekretarz Rady – z ramienia Uczelni.
W 2022 r. odbyły się pierwsze obrony prac dyplomowych i Uczelnia uzyskała pierwszych absolwentów. Badania losów absolwentów zostaną przeprowadzone w najbliższych latach.