Pliki do pobrania
Imię i nazwisko Kierownika:
dr Agata Kolasa-Skiba
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Kształcenia Ustawicznego:
- prof. ucz. dr hab. Mieczysław Dudek, mieczysław.dudek@pwste.edu.pl
- ks. prof. ucz. dr hab. Witold Ostafiński, witold.ostafinski@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Lenka Pasternáková, lenka.pasternakova@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Ewa Swoboda ewa.swoboda@pwste.edu.pl
- dr Grażyna Bielecka, grazyna.bielecka@pwste.edu.pl
- dr inż. Wojciech Błażejewski, wojciech.blazejewski@pwste.edu.pl
- dr Iwona Dudzik, iwona.dudzik@pwste.edu.pl
- dr Joanna Dworakowska, joanna.dworakowska@pwste.edu.pl
- dr Joanna Inglot-Kulas, joanna.inglot-kulas@pwste.edu.pl
- dr Agata Kolasa-Skiba, agata.kolasa-skiba@pwste.edu.pl
- dr Katarzyna Król, katarzyna.krol@pwste.edu.pl
- dr Małgorzata Podolak, malgorzata.podolak@pwste.edu.pl
- dr Zbigniew Ruszaj, zbigniew.ruszaj@pwste.edu.pl
- mgr Teresa Biela, teresa.biela@pwste.edu.pl
- mgr Renata Chlebowska, renata.chlebowska@pwste.edu.pl
- mgr Joanna Kata, joanna.kata@pwste.edu.pl
- mgr Lucyna Kozioł, lucyna.koziol@pwste.edu.pl
- mgr Katarzyna Piątek, katarzyna.piatek@pwste.edu.pl
- ks. mgr Łukasz Szydełko, lukasz.szydelko@pwste.edu.pl
Jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia, przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej.
W wyniku kształcenia absolwent zdobywa wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i aksjologiczną niezbędną do zrozumienia procesów rozwoju, wychowania, socjalizacji, nauczania i uczenia się, wykorzystywaną w pracy nauczyciela małego dziecka. Celem kształcenia jest wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje służące skutecznemu organizowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego, wspieraniu rozwoju dzieci oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ich rodzicom i nauczycielom. Koncepcja kształcenia obejmuję interdyscyplinarną wiedzę z zakresu organizowania i realizacji zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, w tym dotyczącą poszczególnych metodyk oraz korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjnych. Kształcenie studentów oparte jest na współczesnych koncepcjach edukacyjnych, dotyczy problematyki integracji treści kształcenia, prowadzenia i wdrażania innowacji pedagogicznych oraz wykorzystania aktualnej wiedzy z zakresu neuronauk. Absolwent kierunku posiadać będzie poszerzoną wiedzę na temat krytycznego i refleksyjnego projektowania kariery zawodowej nauczyciela przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej.
Absolwent posiadać będzie umiejętności praktyczne pozwalające na rzetelną ocenę autorskich projektów wychowawczo-edukacyjnych oraz programowanie nowatorskich oddziaływań i strategii pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zdobędzie orientację w środowiskowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i rozwojowych dziecka. Będzie potrafił rozstrzygać dylematy związane z przebiegiem procesu edukacyjnego. Będzie umiał integrować wiedzę z różnych dyscyplin naukowych i sprawnie posługiwać się nią w postępowaniu diagnostycznym. Będzie konstruował autorskie strategie wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Wykorzystując metody heurystyczne w sposób twórczy będzie planował własny rozwój osobowy.
Realizowane na profilu praktycznym jednolite studia magisterskie przygotowują studentów pod kątem merytorycznym, metodycznym i praktycznym do pełnienia roli społeczno-zawodowej nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Celem kształcenia na profilu praktycznym jest wszechstronny rozwój studentów, stymulowanie do ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kształtowanie kompetencji społecznych, takich jak współpraca w grupie, współodpowiedzialność, mobilność edukacyjna i zawodowa.
Zajęcia na profilu praktycznym są dostosowane do potrzeb rynku pracy i prowadzone są przez nauczycieli akademickich oraz praktyków, którzy zdobyli swoje doświadczenie zawodowe poza szkolnictwem wyższym. Szczególną wagę kładzie się na aktywność studentów, na ich motywację, rozwijanie umiejętności samokształcenia w atmosferze szacunku, życzliwości i przestrzegania zasad etyki. Koncepcja kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest zgodna z wizją i strategią rozwoju Uczelni. Misją PWSTE jest, m.in. kształcenie młodzieży na najwyższym poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego i rynku pracy, regionu i kraju oraz stwarzanie szansy na ustawiczne podnoszenie stanu wiedzy i umiejętności.
Ponadto absolwent będzie: dysponował znajomością języka obcego na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy; opanuje umiejętność wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w kreowaniu i prowadzeniu procesów edukacyjnych.
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram egzaminów poprawkowych w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Konsultacje nauczycieli akademickich w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2027 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2026 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2021/2022 - 2025/2026 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2020/2021 - 2024/2025 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2019/2020 - 2023/2024 (studia stacjonarne)
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych w roku akademickim 2022/2023
II rok – dr inż. Wojciech Błażejewski
III rok – dr Małgorzata Podolak
IV rok – dr Grażyna Bielecka
SZCZEGÓŁOWE ZASADY ORGANIZACJI PRAKTYK ZAWODOWYCH W ZAKŁADZIE PRACY
Kierunek Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, jednolite studia magisterskie, profil praktyczny, studia stacjonarne
SEMESTR IV
I. Wymiar, termin i miejsca praktyki
1. Nazwa praktyki: praktyka kierunkowa
2. Termin realizacji praktyki: w semestrze IV – 100 godzin,
3. Miejsca praktyki: przedszkola ogólnodostępne i integracyjne (państwowe i prywatne).
II. Forma odbywania praktyk
- Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, w której odbywa się praktyka w następującej liczbie – 90 godzin,
- Samodzielne prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod nadzorem opiekuna praktyk w następującej liczbie 10 – godzin.
III. Cele praktyki
- Zapoznanie się ze specyfiką i sposobem funkcjonowania placówki, w której odbywa się praktyka.
- Kształtowanie i doskonalenie kompetencji opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych w naturalnych warunkach pracy placówki.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci w placówce, w której odbywa się praktyka.
- Poznanie podstawowych przepisów regulujących pracę przedszkola.
- Zapoznanie się z planami pracy przedszkola w zakresie dydaktyki, opieki, wychowania oraz profilaktyki i terapii pedagogicznej.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela.
- Przygotowanie do samodzielności i odpowiedzialności za realizację zadań.
- Poznawanie i rozwijanie form współpracy nauczyciela z rodzicami w zakresie pracy dydaktycznej, opiekuńczej, wychowawczej.
- Doskonalenie umiejętności dokumentowania pracy nauczyciela, wychowawcy i samooceny jej skuteczności.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowania i dostosowania planu nauczania, wychowania i terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Zdobywanie doświadczenia w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu obowiązków zawodowych
- Wprowadzenie do praktycznego wykonywania zawodu nauczyciela, wychowawcy.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności obserwacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania diagnozy w oparciu o obserwację,
- Kształtowanie wysokiej kultury zawodowej oraz postawy etycznej właściwej dla zawodu nauczyciela- wychowawcy.
IV. Efekty uczenia się w kategoriach:
- Wiedza
- Student zna i rozumie główne środowiska wychowawcze ich specyfiki i procesy w nich zachodzące.
- Student zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizacje oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Student zna i rozumie prawa dziecka, osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno przedszkolnym oraz szkolnym, jak i pozaprzedszkolnym oraz pozaszkolnym.
- Student zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna.
- Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci.
- Umiejętności
- Student potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno- psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.
- Student potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci lub uczniów , z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw.
- Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów.
- Kompetencje społeczne
- Student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzenie dzieci lub uczniów w świat wartości.
- Student jest gotów do projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji.
V. Treści programowe praktyki
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji pedagogicznych przez:
1. Zapoznanie się ze specyfiką przedszkola w którym odbywa się praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji,
2. Obserwowanie:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności dzieci , w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć oraz aktywności dzieci,
c) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej , pomocowej, terapeutycznej,
d) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie,
e) toku metodycznego zajęć , stosowanych przez opiekuna praktyk metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
f) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w przedszkolu, grupie, ich prawidłowości i zakłóceń,
g) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania grupy oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych dzieci,
h) funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych dzieci, z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych,
i) dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, ich zachowania i postaw,
j) organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej, sposobu jej zagospodarowania meble, wyposażenie, dekoracje.
3. Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a) planowaniu i przeprowadzaniu zajęć,
b) przygotowaniu pomocy dydaktycznych,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych
i terapeutycznych,
d) podejmowaniu działań na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych,
e) wykorzystaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktyczno – wychowawczej , opiekuńczej i terapeutycznej.
4. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy, w szczególności:
a) poznawanie wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) planowanie i samodzielne prowadzenie zajęć, formułowanie celów, dobór metod i form pracy, a także środków dydaktycznych,
c) podejmowanie indywidualnej pracy z dziećmi, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
d) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci,
e) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad,
f) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć do poziomu rozwoju dzieci,
g) wykorzystywanie w toku zajęć środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
h) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci,
i) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
j) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą grupy, logopedą, pedagogiem psychologiem i innymi specjalistami pracującymi z dziećmi,
k) organizowanie pracy w grupach zadaniowych.
5. Analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych , w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki,
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, wychowawcy, terapeuty, dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron,
d) ocenę przebiegu prowadzonych zajęć oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji
i przeprowadzanych działań,
f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
VI. System kontroli praktyk i weryfikacja zakładanych efektów kształcenia
- Nadzór merytoryczny nad realizacją praktyk przez studentów pełni nauczyciel akademicki, kierunkowy opiekun praktyk.
- Kierunkowy opiekun praktyk współpracuje z zakładowymi opiekunami praktyk z przedszkoli w których odbywa się praktyka, w celu organizowania właściwego przebiegu praktyk.
- Opiekunami praktyk w przedszkolach powinny być osoby , posiadające przygotowanie pedagogiczne oraz stopień awansu zawodowego nauczyciel dyplomowany lub mianowany.
- Opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia czynności każdego dnia praktyk, scenariuszy zajęć obserwowanych oraz zajęć prowadzonych przez studentów, zwracając szczególną uwagę na realizację celów oraz zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Po zakończonej praktyce zakładowi opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka, dokonują zaliczenia praktyki w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk”, w których oceniają stopień osiągnięcia przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Na podstawie wpisów zakładowych opiekunów praktyk oraz kontroli praktyk kierunkowy opiekun praktyk dokonuje zaliczenia w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk” , zwracając szczególną uwagę na stopień realizacji zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Następnie dokonuje wpisów ocen zaliczających praktykę w protokołach.
- Zakładowi opiekunowie praktyk mogą zgłaszać propozycje nowych efektów uczenia się (poza wymienionymi w „Programie praktyk”) do nauczycieli akademickich, kierunkowych opiekunów, którzy przekazują informacje do dyrektora Instytutu w celu przeanalizowania ich i ewentualnej weryfikacji.
- Instytutowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia dokonuje analizy dokumentacji praktyk co najmniej 10 studentów danego kierunku. Na podstawie spostrzeżeń z protokołu kontroli Dyrekcja Instytutu może podjąć działania w celu weryfikacji efektów uczenia się realizowanych w ramach praktyk.
SEMESTR VI
I. Wymiar, termin i miejsca praktyki
1. Nazwa praktyki: praktyka kierunkowa
2. Termin realizacji praktyki: w semestrze VI – 80 godzin,
3. Miejsca praktyki: klasy I-III w szkołach podstawowych ( publicznych, społecznych, prywatnych ,specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi oraz szkołach mistrzostwa sportowego).
II. Forma odbywania praktyk
- Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, w której odbywa się praktyka w następującej liczbie – 70 godzin,
- Samodzielne prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod nadzorem opiekuna praktyk w następującej liczbie 10 – godzin.
III. Cele praktyki
- Zapoznanie się ze specyfiką i sposobem funkcjonowania placówki, w której odbywa się praktyka.
- Kształtowanie i doskonalenie kompetencji opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych w naturalnych warunkach pracy placówki.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci w placówce, w której odbywa się praktyka.
Poznanie podstawowych przepisów regulujących pracę placówki. - Zapoznanie się z planami pracy placówki w zakresie dydaktyki, opieki, wychowania oraz profilaktyki i terapii pedagogicznej.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela.
- Przygotowanie do samodzielności i odpowiedzialności za realizację zadań.
- Poznawanie i rozwijanie form współpracy nauczyciela z rodzicami w zakresie pracy dydaktycznej, opiekuńczej, wychowawczej.
- Doskonalenie umiejętności dokumentowania pracy nauczyciela, wychowawcy i samooceny jej skuteczności.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowania i dostosowania planu nauczania, wychowania i terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Zdobywanie doświadczenia w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu obowiązków zawodowych
- Wprowadzenie do praktycznego wykonywania zawodu nauczyciela, wychowawcy.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności obserwacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania diagnozy w oparciu o obserwację,
- Kształtowanie wysokiej kultury zawodowej oraz postawy etycznej właściwej dla zawodu nauczyciela- wychowawcy.
IV. Efekty uczenia się w kategoriach:
1. Wiedza
- Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
- Student zna i rozumie różne rodzaje i funkcje oceniania.
- Student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów.
2. Umiejętności
- Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych.
- Student potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia.
- Student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów w tym psychologa, pedagoga, lekarza i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia.
3. Kompetencje społeczne
- Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka
- Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.
V. Treści programowe praktyki
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji pedagogicznych przez:
1.Zapoznanie się ze specyfiką placówki w której odbywa się praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji,
2. Obserwowanie:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć/lekcji oraz aktywności uczniów,
c) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej , pomocowej, terapeutycznej,
d) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w klasie,
e) toku metodycznego zajęć , stosowanych przez opiekuna praktyk metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
f) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w szkole, klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
g) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania grupy oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
h) funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
i) dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, ich zachowania i postaw,
j) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania meble, wyposażenie, dekoracje.
3. Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a) planowaniu i przeprowadzaniu lekcji,
b) przygotowaniu pomocy dydaktycznych,
c) prowadzeniu zintegrowanych lekcji , zajęć wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych,
d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
e) wykorzystaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktyczno–wychowawczej , opiekuńczej i terapeutycznej.
4. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy, w szczególności:
a) poznawanie wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) planowanie i samodzielne prowadzenie lekcji , formułowanie celów, dobór metod i form pracy ,a także środków dydaktycznych,
c) podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
d) sprawowanie opieki nad klasą w toku spontanicznej aktywności dzieci,
e) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad,
f) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji, zajęć do poziomu rozwoju dzieci,
g) wykorzystywanie w toku zajęć środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
h) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
i) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
j) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, logopedą, pedagogiem psychologiem i innymi specjalistami pracującymi z uczniami,
k) organizowanie pracy w grupach zadaniowych.
5. Analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki,
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, wychowawcy, terapeuty, dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron,
d) ocenę przebiegu prowadzonych lekcji, zajęć oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań,
f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
VI. System kontroli praktyk i weryfikacja zakładanych efektów kształcenia
- Nadzór merytoryczny nad realizacją praktyk przez studentów pełni nauczyciel akademicki, kierunkowy opiekun praktyk.
- Kierunkowy opiekun praktyk współpracuje z zakładowymi opiekunami praktyk w szkołach w których odbywa się praktyka, w celu organizowania właściwego przebiegu praktyk.
- Opiekunami praktyk w szkołach powinny być osoby , posiadające przygotowanie pedagogiczne oraz stopień awansu zawodowego nauczyciel dyplomowany lub mianowany.
- Opiekunowie praktyk w placówkach , w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia czynności każdego dnia praktyk, scenariuszy lekcji obserwowanych oraz lekcji prowadzonych przez studentów, zwracając szczególną uwagę na realizację celów oraz zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Po zakończonej praktyce zakładowi opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka, dokonują zaliczenia praktyki w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk”, w których oceniają stopień osiągnięcia przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Na podstawie wpisów zakładowych opiekunów praktyk oraz kontroli praktyk kierunkowy opiekun praktyk dokonuje zaliczenia w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk” , zwracając szczególną uwagę na stopień realizacji zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Następnie dokonuje wpisów ocen zaliczających praktykę w protokołach.
- Zakładowi opiekunowie praktyk mogą zgłaszać propozycje nowych efektów uczenia się (poza wymienionymi w „Programie praktyk”) do nauczycieli akademickich, kierunkowych opiekunów, którzy przekazują informacje do dyrektora Instytutu w celu przeanalizowania ich i ewentualnej weryfikacji.
- Instytutowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia dokonuje analizy dokumentacji praktyk co najmniej 10 studentów danego kierunku. Na podstawie spostrzeżeń z protokołu kontroli Dyrekcja Instytutu może podjąć działania w celu weryfikacji efektów uczenia się realizowanych w ramach praktyk.
SEMESTR VIII
I. Wymiar, termin i miejsca praktyki
1. Nazwa praktyki: praktyka kierunkowa
2. Termin realizacji praktyki: w semestrze VIII – 100 godzin,
3. Miejsca praktyki: przedszkola ogólnodostępne i integracyjne (państwowe i prywatne), klasy I-III w szkołach podstawowych (publicznych, społecznych, prywatnych, specjalnych,integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi oraz szkoły mistrzostwa sportowego).
II. Forma odbywania praktyk
- Obserwowanie zajęć/lekcji prowadzonych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, w której odbywa się praktyka w następującej liczbie – 10 godzin,
- Samodzielne prowadzenie zajęć/lekcji dydaktyczno–wychowawczych, pod nadzorem opiekuna praktyk w następującej liczbie 90 – godzin.
III. Cele praktyki
- Zapoznanie się ze specyfiką i sposobem funkcjonowania placówki, w której odbywa się praktyka.
- Kształtowanie i doskonalenie kompetencji opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych w naturalnych warunkach pracy placówki.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci w placówce, w której odbywa się praktyka.
- Poznanie podstawowych przepisów regulujących pracę placówki.
- Zapoznanie się z planami pracy placówki w zakresie dydaktyki, opieki, wychowania oraz profilaktyki i terapii pedagogicznej.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela.
- Przygotowanie do samodzielności i odpowiedzialności za realizację zadań.
- Poznawanie i rozwijanie form współpracy nauczyciela z rodzicami w zakresie pracy dydaktycznej, opiekuńczej, wychowawczej.
- Doskonalenie umiejętności dokumentowania pracy nauczyciela, wychowawcy i samooceny jej skuteczności.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowania i dostosowania planu nauczania, wychowania i terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Zdobywanie doświadczenia w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu obowiązków zawodowych.
- Wprowadzenie do praktycznego wykonywania zawodu nauczyciela, wychowawcy.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności obserwacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania diagnozy w oparciu o obserwację,
- Kształtowanie wysokiej kultury zawodowej oraz postawy etycznej właściwej dla zawodu nauczyciela-wychowawcy.
IV. Efekty uczenia się w kategoriach:
1. Wiedza
- Student zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyśpieszenia rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych.
- Student zna i rozumie projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych, uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego.
2. Umiejętności
- Student potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
- Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.
- Student potrafi skutecznie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych.
- Student potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia.
3. Kompetencje społeczne
- Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu miedzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączenia ich w działania sprzyjające efektywności edukacji włączającej.
V. Treści programowe praktyki
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji pedagogicznych przez:
- Zapoznanie się ze specyfiką placówki w którym odbywa się praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji,
- Obserwowanie:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności dzieci/uczniów, w tym dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć/ lekcji oraz aktywności dzieci/uczniów,
c) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej,
d) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie/ klasie,
e) toku metodycznego zajęć/lekcji, stosowanych przez opiekuna praktyk metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
f) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w placówce, grupie/klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
g) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania grupy/klasy oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych dzieci/ uczniów,
h) funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć/lekcji poszczególnych dzieci/uczniów, z uwzględnieniem dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci/uczniów szczególnie uzdolnionych,
i) dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci/uczniów ich zachowania i postaw,
j) organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej/klasie, sposobu jej zagospodarowania meble, wyposażenie, dekoracje.
3. Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a) planowaniu i przeprowadzaniu zajęć/lekcji,
b) przygotowaniu pomocy dydaktycznych,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć/lekcji wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych,
d) podejmowaniu działań na rzecz dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci/uczniów szczególnie uzdolnionych,
e) wykorzystaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktyczno–wychowawczej , opiekuńczej i terapeutycznej.
4. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy, w szczególności:
a) poznawanie wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,
a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) planowanie i samodzielne prowadzenie zajęć/lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy, a także środków dydaktycznych,
c) podejmowanie indywidualnej pracy z dziećmi/uczniami, w tym z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
d) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci/uczniów,
e) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad,
f) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć do poziomu rozwoju dzieci/uczniów,
g) wykorzystywanie w toku zajęć środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
h) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci/ uczniów,
i) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
j) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą grupy/klasy, logopedą, pedagogiem psychologiem i innymi specjalistami pracującymi z dziećmi,
k) organizowanie pracy w grupach zadaniowych.
5. Analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki,
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, wychowawcy, terapeuty, dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron,
d) ocenę przebiegu prowadzonych zajęć oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań,
f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
VI. System kontroli praktyk i weryfikacja zakładanych efektów kształcenia
- Nadzór merytoryczny nad realizacją praktyk przez studentów pełni nauczyciel akademicki, kierunkowy opiekun praktyk.
- Kierunkowy opiekun praktyk współpracuje z zakładowymi opiekunami praktyk z placówek w których odbywa się praktyka, w celu organizowania właściwego przebiegu praktyk.
- Opiekunami praktyk w placówkach powinny być osoby, posiadające przygotowanie pedagogiczne oraz stopień awansu zawodowego nauczyciel dyplomowany lub mianowany.
- Opiekunowie praktyk w placówkach , w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia czynności każdego dnia praktyk, scenariuszy zajęć/lekcji obserwowanych oraz zajęć/lekcji prowadzonych przez studentów, zwracając szczególną uwagę na realizację celów oraz zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Po zakończonej praktyce zakładowi opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia praktyki w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk”, w których oceniają stopień osiągnięcia przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Na podstawie wpisów zakładowych opiekunów praktyk oraz kontroli praktyk kierunkowy opiekun praktyk dokonuje zaliczenia w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk” , zwracając szczególną uwagę na stopień realizacji zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Następnie dokonuje wpisów ocen zaliczających praktykę w protokołach.
- Zakładowi opiekunowie praktyk mogą zgłaszać propozycje nowych efektów uczenia się (poza wymienionymi w „Programie praktyk”) do nauczycieli akademickich, kierunkowych opiekunów, którzy przekazują informacje do dyrektora Instytutu w celu przeanalizowania ich i ewentualnej weryfikacji.
- Instytutowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia dokonuje analizy dokumentacji praktyk co najmniej 10 studentów danego kierunku. Na podstawie spostrzeżeń z protokołu kontroli Dyrekcja Instytutu może podjąć działania w celu weryfikacji efektów uczenia się realizowanych w ramach praktyk.
SEMESTR IX
I. Wymiar, termin i miejsca praktyki
1. Nazwa praktyki: praktyka kierunkowa
2. Termin realizacji praktyki: w semestrze IX – 100 godzin,
3. Miejsca praktyki: przedszkola ogólnodostępne i integracyjne (państwowe i prywatne), klasy I-III w szkołach podstawowych (publicznych, społecznych, prywatnych, specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi oraz szkoły mistrzostwa sportowego).
II. Forma odbywania praktyk
- Obserwowanie zajęć/lekcji prowadzonych przez opiekuna praktyk i innych pracowników placówki, w której odbywa się praktyka w następującej liczbie – 5 godzin,
- Samodzielne prowadzenie zajęć/lekcji dydaktyczno-wychowawczych, pod nadzorem opiekuna praktyk w następującej liczbie 95 – godzin.
III. Cele praktyki
- Zapoznanie się ze specyfiką i sposobem funkcjonowania placówki, w której odbywa się praktyka.
- Kształtowanie i doskonalenie kompetencji opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych w naturalnych warunkach pracy placówki.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci w placówce, w której odbywa się praktyka.
- Poznanie podstawowych przepisów regulujących pracę placówki.
- Zapoznanie się z planami pracy placówki w zakresie dydaktyki, opieki, wychowania oraz profilaktyki i terapii pedagogicznej.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela.
- Przygotowanie do samodzielności i odpowiedzialności za realizację zadań.
- Poznawanie i rozwijanie form współpracy nauczyciela z rodzicami w zakresie pracy dydaktycznej, opiekuńczej, wychowawczej.
- Doskonalenie umiejętności dokumentowania pracy nauczyciela, wychowawcy i samooceny jej skuteczności.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego przygotowania i dostosowania planu nauczania, wychowania i terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Zdobywanie doświadczenia w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu obowiązków zawodowych.
- Wprowadzenie do praktycznego wykonywania zawodu nauczyciela, wychowawcy.
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności obserwacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowania diagnozy w oparciu o obserwację,
- Kształtowanie wysokiej kultury zawodowej oraz postawy etycznej właściwej dla zawodu nauczyciela- wychowawcy.
IV. Efekty uczenia się w kategoriach:
1. Wiedza
- Student zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy.
- Umiejętności
- Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów.
- Student potrafi wykorzystać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad rozwojem własnym.
- Student potrafi racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem zajęć oraz odpowiedzialnie organizować pracę pozaszkolną dziecka lub ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
- Kompetencje społeczne
- Student jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki
- Student jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi.
- Student jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk.
V. Treści programowe praktyki
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji pedagogicznych przez:
1.Zapoznanie się ze specyfiką placówki w którym odbywa się praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
2. Obserwowanie:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności dzieci/uczniów, w tym dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć/ lekcji oraz aktywności dzieci/uczniów,
c) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej , pomocowej, terapeutycznej,
d) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie/ klasie,
e) toku metodycznego zajęć/lekcji , stosowanych przez opiekuna praktyk metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
f) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w placówce, grupie/klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
g) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania grupy/klasy oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych dzieci/ uczniów,
h) funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć/lekcji poszczególnych dzieci/uczniów, z uwzględnieniem dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci/uczniów szczególnie uzdolnionych,
i) dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci/uczniów ich zachowania i postaw,
j) organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej/klasie , sposobu jej zagospodarowania meble, wyposażenie, dekoracje.
3. Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a) planowaniu i przeprowadzaniu zajęć/lekcji,
b) przygotowaniu pomocy dydaktycznych,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć/lekcji wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych,
d) podejmowaniu działań na rzecz dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci/uczniów szczególnie uzdolnionych,
e) wykorzystaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktyczno–wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej.
4. Pełnienie roli nauczyciela – wychowawcy, w szczególności:
a) poznawanie wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,
a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,
b) planowanie i samodzielne prowadzenie zajęć/lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy ,a także środków dydaktycznych,
c) podejmowanie indywidualnej pracy z dziećmi/uczniami, w tym z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
d) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci/uczniów,
e) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych zasad,
f) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć do poziomu rozwoju dzieci/uczniów,
g) wykorzystywanie w toku zajęć środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
h) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci/ uczniów,
i) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
j) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami , wychowawcą grupy/klasy, logopedą, pedagogiem psychologiem i innymi specjalistami pracującymi z dziećmi,
k) organizowanie pracy w grupach zadaniowych.
5. Analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki,
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, wychowawcy, terapeuty, dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron,
d) ocenę przebiegu prowadzonych zajęć oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań,
f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
VI. System kontroli praktyk i weryfikacja zakładanych efektów kształcenia
- Nadzór merytoryczny nad realizacją praktyk przez studentów pełni nauczyciel akademicki, kierunkowy opiekun praktyk
- Kierunkowy opiekun praktyk współpracuje z zakładowymi opiekunami praktyk z placówek w których odbywa się praktyka, w celu organizowania właściwego przebiegu praktyk.
- Opiekunami praktyk w placówkach powinny być osoby, posiadające przygotowanie pedagogiczne oraz stopień awansu zawodowego nauczyciel dyplomowany lub mianowany.
- Opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia czynności każdego dnia praktyk, scenariuszy zajęć/lekcji obserwowanych oraz zajęć/lekcji prowadzonych przez studentów, zwracając szczególną uwagę na realizację celów oraz zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Po zakończonej praktyce zakładowi opiekunowie praktyk w placówkach, w których odbywa się praktyka , dokonują zaliczenia praktyki w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk”, w których oceniają stopień osiągnięcia przez studentów założonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Na podstawie wpisów zakładowych opiekunów praktyk oraz kontroli praktyk kierunkowy opiekun praktyk dokonuje zaliczenia w „Dziennikach praktyk” i „Kartach oceny praktyk” , zwracając szczególną uwagę na stopień realizacji zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Następnie dokonuje wpisów ocen zaliczających praktykę w protokołach.
- Zakładowi opiekunowie praktyk mogą zgłaszać propozycje nowych efektów uczenia się (poza wymienionymi w „Programie praktyk”) do nauczycieli akademickich, kierunkowych opiekunów, którzy przekazują informacje do dyrektora Instytutu w celu przeanalizowania ich i ewentualnej weryfikacji.
- Instytutowy Zespół ds. Zapewnienia i Oceny Jakości Kształcenia dokonuje analizy dokumentacji praktyk co najmniej 10 studentów danego kierunku. Na podstawie spostrzeżeń z protokołu kontroli Dyrekcja Instytutu może podjąć działania w celu weryfikacji efektów uczenia się realizowanych w ramach praktyk.
Stałe kontakty z interesariuszami zewnętrznymi pozwalają na orientowanie się co do potrzeb otoczenia społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Współpraca z Radą Pracodawców na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna ma na celu:
- wymianę doświadczeń w kontekście podnoszenia jakości kształcenia,
- współtworzenie programu studiów oraz udoskonalanie koncepcji kształcenia,
- organizację praktyk zawodowych, przedsięwzięć mających na celu podnoszenie kompetencji studentów oraz integrację ze środowiskiem lokalnym,
- dostosowanie koncepcji kształcenia do potrzeb rynku pracy,
- wspólne realizowanie projektów naukowych i praktycznych w kontekście wypracowania rozwiązań odpowiadających potrzebom dzieci, rodziców i nauczycieli ze środowiska lokalnego.
W skład Rady Pracodawców przy kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wchodzą następujące instytucje:
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 5 im. Baśki Puzon w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Żeromskiego w Jarosławiu;
- Miejskie Przedszkole nr 9 im. Jana Brzechwy w Jarosławiu;
- Niepubliczne Przedszkole Integracyjne i Żłobek "Wyspa Skarbów".
Koordynatorem ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z Radą Pracodawców dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest dr Grażyna Bielecka.
Na Pedagogice Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej jeszcze nie są realizowane.