Pliki do pobrania
- dr inż. Lucjan Pelc
- prof. ucz. dr hab. inż. Franciszek Grabowski franciszek.grabowski@pwste.edu.pl
- prof. dr hab. inż. Andrzej Kos andrzej.kos@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Marek Matczak marek.matczak@pwste.edu.pl
- dr Anna Baran anna.baran@pwste.edu.pl
- dr inż. Lucjan Pelc lucjan.pelc@pwste.edu.pl
- dr inż. Volodymyr Brygilevych volodymyr.brygilevych@pwste.edu.pl
- dr inż. Jan Cisek jan.cisek@pwste.edu.pl
- dr inż. Tomasz Żabiński tomasz.zabinski@pwste.edu.pl
- dr inż. Bogusław Wiśniewski boguslaw.wisniewski@pwste.edu.pl
- mgr inż. Andrzej Smoleń andrzej.smolen@pwste.edu.pl
- mgr inż. Mateusz Morajko mateusz.morajko@pwste.edu.pl
Koncepcja kształcenia na kierunku geodezja i kartografia studia pierwszego stopnia, prowadzonym w Instytucie Inżynierii Technicznej jest integralnie związana ze Strategią Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu, zatwierdzonej Uchwałą Senatu nr 3/II/ 2021 z dnia 10 lutego 2021 r. W odniesieniu do tego dokumentu misją Uczelni jest "kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, stwarzając również szanse na ustawiczne podnoszenie wiedzy osób dorosłych”.
Z misją Uczelni ściśle powiązana jest strategia działania Instytutu Inżynierii Technicznej a tym samym kierunku geodezja i kartografia, w której wskazano trzy kluczowe priorytety:
- Wysoki poziom kształcenia dostosowany do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy.
- Rozwój współpracy z interesariuszami zewnętrznymi.
- Wzmacnianie potencjału infrastrukturalnego i kadrowego uczelni.
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku geodezja i kartografia o profilu praktycznym uzyska podstawową wiedzę w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, dyscyplinie inżynieria lądowa i transport. Będzie posiadał niezbędny zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej do wykonywania prac z zakresu geodezji ogólnej, kartografii, opracowania map metodą fotogrametryczną, obsługi inwestycji budowlanych i liniowych , informacji o terenie a także katastru nieruchomości oraz gospodarki nieruchomościami. Będzie również przygotowany do sporządzania dokumentacji geodezyjnej dla celów prawnych. Przeszkolony będzie z obsługi szerokiej gamy najnowocześniejszych instrumentów geodezyjnych w tym naziemnego skanera lidarowego, skanującego tachimetru robotycznego, precyzyjnych niwelatorów elektronicznych, lokalizatorów infrastruktury podziemnej, obsługi drona oraz odbiorników GPS. Absolwent naszego kierunku posiądzie umiejętności wykorzystania i analizy danych przestrzennych pochodzących z wymienionych wyżej różnych źródeł, w tym także z pomiarów GNSS wysokiej dokładności . Będzie umiał sprawnie komunikować się z otoczeniem w tym specjalistami z różnych branż, negocjować warunki pracy, pracować w zespole przyjmując w nim różne kompetencje. Wysoki poziom kształcenia jest wynikiem polityki jakości kształcenia, zaś cel operacyjny , jak np. doskonalenie i ewaluacja programów studiów z uwzględnieniem rynku pracy jest realizowany poprzez systematyczną współpracę z interesariuszami zewnętrznymi.
Praktyki zawodowe są integralną częścią programu studiów i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Praktyki zawodowe na kierunku automatyka i elektronika praktyczna studia pierwszego stopnia, profil praktyczny będą realizowane w wymiarze 960 godzin, przy czym w zewnętrznych zakładach pracy zrealizowanych będzie 800 godzin w sekwencji: po IV semestrze – 320 godzin i po VI semestrze – 480 godzin oraz 160 godzin jako rozwinięcie zajęć dydaktycznych – 140 godzin w ramach pięciu zajęć kształcenia kierunkowego i 20 godzin w ramach zajęć specjalistycznych.
Praktyka zawodowa realizowana w zewnętrznych zakładach pracy może odbywać się w jednostce (przedsiębiorstwie, firmie) zajmującej się działalnością produkcyjną, usługową, projektową, serwisową bezpośrednio związaną z elektroniką i/lub automatyką lub innym zakładzie pracy posiadającym wydzieloną jednostkę zajmującą się bezpośrednio elektroniką i/lub automatyką, np. dział utrzymania ruchu automatyki itp.
Opiekunem praktyki z ramienia zakładu pracy może być osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie oraz kwalifikacje w zawodzie lub doświadczenie w wykonywanej pracy.
Przed rozpoczęciem praktyk studenta opiekun praktyki - nauczyciel akademicki - przygotowuje Plan kontroli praktyk zawodowych wyznaczając na podstawie zebranych umów firmy do bezpośredniej wizytacji.
Dokumentem przedstawiającym zakres zrealizowanego przez studenta programu praktyki jest Dzienniczek praktyki studenckiej. Student odnotowuje w nim codzienne zajęcia, które odzwierciedlają przebieg praktyki. Merytoryczną poprawność zapisów w dzienniczku potwierdza podpisem zakładowy opiekun praktyki. Na podstawie zapisów z dzienniczka student składa sprawozdanie do uczelnianego opiekuna praktyki. Student opisuje przebieg praktyki. Na podstawie weryfikacji sprawozdania oraz rozmowy ze studentem, przeprowadzonej przez opiekuna-nauczyciela akademickiego, wpisana zostaje ocena zaliczająca tą część praktyki.
Rada pracodawców jest ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów. Działa ona jako forum wymiany myśli, doświadczeń oraz rozszerzania płaszczyzn współpracy pomiędzy kierunkiem studiów, a instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Działanie Rady pracodawców ma na celu:
- współtworzenie programów studiów,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań rynku pracy,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy.
W skład Rady Pracodawców wchodzą instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym pracodawcy, z którymi współpracuje kierunek studiów.
Obecny skład Rady pracodawców to przedstawiciele z:
- GEOMIAR Sp. z o. o. Jarosław,
- GEO-NEXT Usługi geodezyjne Marcin Dudzik, Kraśnik
- Biuro Projektowe CENTER-PROJEKT mgr inż. Marcin Rymarz, Jarosław
- GEOKART -INTERNATIONAL Sp. z o. o. Rzeszów,
- GEOPOL Przeworsk,
- GEORAD Leżajsk,
- GEORES Rzeszów,
- OPGK Rzeszów, GEOSET Jasło,
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Jarosławiu
Opiekę nad działaniami Rady Pracodawców prowadzi dr inż. Adam Palaszewski koordynator ds. relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym kierunku geodezja i kartografia studia pierwszego stopnia.
Student do końca semestru V wybiera temat pracy dyplomowej. Wybór tematu i opiekuna pracy jest swobodny. Opiekunem pracy (promotorem) może być nauczyciel akademicki posiadający stopień naukowy co najmniej doktora i tytułem zawodowym inżyniera. Praca dyplomowa musi stanowić projekt inżynierski i podlega recenzji przez dwóch recenzentów. Jednym jest opiekun danej pracy, a drugim nauczyciel akademicki zaproponowany przez opiekuna pracy w porozumieniu z dyplomantem.
Student przystępuje do egzaminu dyplomowego po złożeniu pracy dyplomowej i uzyskaniu pozytywnych recenzji.
Egzamin dyplomowy odbywa się przed Komisją Egzaminacyjną. W skład Komisji wchodzi przewodniczący oraz dwóch członków. Komisja powoływana jest przez Dyrektora Instytutu.
Egzamin dyplomowy jest dwudzielny: w części pierwszej dyplomant prezentuje zrealizowany przez siebie projekt inżynierski – pracę dyplomową i ma miejsce dyskusja na temat pracy. Część druga jest sprawdzeniem osiągniętych przez studenta efektów uczenia się założonych w programie studiów i może mieć formę ustną. Dyplomant odpowiada na trzy pytania dotyczące toku studiów.
Z przebiegu egzaminu dyplomowego sporządza się protokół. Dyrektor może dodatkowo zaprosić do Komisji egzaminacyjnej przedstawiciela interesariuszy zewnętrznych (np. otoczenia społeczno gospodarczego). Przedstawiciel taki może aktywnie uczestniczyć w części pierwszej egzaminu, tj. dyskusji nad pracą, nie może jednak zadawać pytań w trakcie drugiej części egzaminu.
Formę, przebieg i zakres merytoryczny egzaminu dyplomowego określa Dyrektor Instytutu w porozumieniu z Radą programową kierunku studiów i podaje do wiadomości studentów nie później niż przed zakończeniem VI semestru studiów.
Wsparciem zawodowym studentów na naszej Uczelni zajmuje się Akademickie Biuro Karier z Inkubatorem Przedsiębiorczości. Na stronie internetowej Biura Karier studenci mogą znaleźć na bieżąco uzupełniane informacje o organizowanych praktykach, stażach, a także oferty pracy. Dodatkowo Biuro zajmuje się organizacją różnych warsztatów i szkoleń z zakresu doradztwa zawodowego,.
Przedstawiciele naszego kierunku biorą udział w targach pracy, gdzie zasięgają opinii praktyków i pracodawców na temat oczekiwanych kompetencji absolwentów na rynku pracy i mają możliwość monitorowania ofert pracy.
Natomiast Instytut wspiera studentów kierunku geodezja i kartografia w kontaktach ze środowiskiem społecznym i gospodarczym poprzez interesariuszy i firmy zatrudniające studentów na praktykach zawodowych. Wielu studentów już podczas praktyk dostaje oferty zatrudnienia po ukończonych studiach.
Z przeprowadzonych wywiadów wynika, że około 90% absolwentów wybrałoby geodezję i kartografię ponownie jako kierunek studiów. Obecnie w 60% studenci zgłaszający się na studia już pracują w różnych firmach geodezyjnych. Chęć otwarcia po studiach własnej działalności gospodarczej zgłasza 30% procent badanych.
Wyniki badan wskazują, iż w większości absolwentów znajduje zatrudnienie w firmach geodezyjnych