Imię i nazwisko Kierownika:
dr Katarzyna Król
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Kształcenia Ustawicznego:
- prof. dr hab. Jolanta Szempruch, jolanta.szempruch@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Beata Cieśleńska, beata.cieslenska@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Iwona Dudzik, iwona.dudzik@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, agnieszka.lewicka-zelent@pansjar.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Liliya Morska, lilia.morska@pansjar.edu.pl
- ks. prof. ucz. dr hab. Witold Ostafiński, witold.ostafinski@pansjar.edu.pl
- dr inż. Wojciech Błażejewski, wojciech.blazejewski@pansjar.edu.pl
- dr Joanna Dworakowska, joanna.dworakowska@pansjar.edu.pl
- dr Michał Hnatiuk, michal.hnatiuk@pansjar.edu.pl
- dr Joanna Inglot-Kulas, joanna.inglot-kulas@pansjar.edu.pl
- dr Agata Kolasa-Skiba, agata.kolasa-skiba@pansjar.edu.pl
- dr Beata Komorowska, beata.komorowska@pansjar.edu.pl
- dr Katarzyna Król, katarzyna.krol@pansjar.edu.pl
- dr Magdalena Leżucha, magdalena.lezucha@pansjar.edu.pl
- dr Małgorzata Podolak, malgorzata.podolak@pansjar.edu.pl
- dr Zbigniew Ruszaj, zbigniew.ruszaj@pansjar.edu.pl
- mgr Teresa Biela, teresa.biela@pansjar.edu.pl
- mgr Renata Chlebowska, renata.chlebowska@pansjar.edu.pl
- mgr Lucyna Kozioł, lucyna.koziol@pansjar.edu.pl
- mgr Joanna Porada, joanna.porada@pansjar.edu.pl
- mgr Katarzyna Rokosz, katarzyna.rokosz@pansjar.edu.pl
- ks. mgr Łukasz Szydełko, lukasz.szydelko@pansjar.edu.pl
Jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia, przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej.
W wyniku kształcenia absolwent zdobywa wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i aksjologiczną niezbędną do zrozumienia procesów rozwoju, wychowania, socjalizacji, nauczania i uczenia się, wykorzystywaną w pracy nauczyciela małego dziecka. Celem kształcenia jest wyposażenie studentów w umiejętności i kompetencje służące skutecznemu organizowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego, wspieraniu rozwoju dzieci oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ich rodzicom i nauczycielom. Koncepcja kształcenia obejmuję interdyscyplinarną wiedzę z zakresu organizowania i realizacji zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, w tym dotyczącą poszczególnych metodyk oraz korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjnych. Kształcenie studentów oparte jest na współczesnych koncepcjach edukacyjnych, dotyczy problematyki integracji treści kształcenia, prowadzenia i wdrażania innowacji pedagogicznych oraz wykorzystania aktualnej wiedzy z zakresu neuronauk. Absolwent kierunku posiadać będzie poszerzoną wiedzę na temat krytycznego i refleksyjnego projektowania kariery zawodowej nauczyciela przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej.
Absolwent posiadać będzie umiejętności praktyczne pozwalające na rzetelną ocenę autorskich projektów wychowawczo-edukacyjnych oraz programowanie nowatorskich oddziaływań i strategii pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zdobędzie orientację w środowiskowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych i rozwojowych dziecka. Będzie potrafił rozstrzygać dylematy związane z przebiegiem procesu edukacyjnego. Będzie umiał integrować wiedzę z różnych dyscyplin naukowych i sprawnie posługiwać się nią w postępowaniu diagnostycznym. Będzie konstruował autorskie strategie wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Wykorzystując metody heurystyczne w sposób twórczy będzie planował własny rozwój osobowy.
Realizowane na profilu praktycznym jednolite studia magisterskie przygotowują studentów pod kątem merytorycznym, metodycznym i praktycznym do pełnienia roli społeczno-zawodowej nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Celem kształcenia na profilu praktycznym jest wszechstronny rozwój studentów, stymulowanie do ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kształtowanie kompetencji społecznych, takich jak współpraca w grupie, współodpowiedzialność, mobilność edukacyjna i zawodowa.
Zajęcia na profilu praktycznym są dostosowane do potrzeb rynku pracy i prowadzone są przez nauczycieli akademickich oraz praktyków, którzy zdobyli swoje doświadczenie zawodowe poza szkolnictwem wyższym. Szczególną wagę kładzie się na aktywność studentów, na ich motywację, rozwijanie umiejętności samokształcenia w atmosferze szacunku, życzliwości i przestrzegania zasad etyki. Koncepcja kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest zgodna z wizją i strategią rozwoju Uczelni. Misją PANS jest, m.in. kształcenie młodzieży na najwyższym poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego i rynku pracy, regionu i kraju oraz stwarzanie szansy na ustawiczne podnoszenie stanu wiedzy i umiejętności.
Ponadto absolwent będzie: dysponował znajomością języka obcego na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy; opanuje umiejętność wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w kreowaniu i prowadzeniu procesów edukacyjnych.
- Program studiów na cykl kształcenia 2024/2025 - 2028/2029 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2024/2025 - 2028/2029 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2027/2028 (studia stacjonarne) – ZMIANY DO PROGRAMU STUDIÓW
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2027/2028 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2023/2024 - 2027/2028 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2027 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2026 (studia niestacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2021/2022 - 2025/2026 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2020/2021 - 2024/2025 (studia stacjonarne)
- Program studiów na cykl kształcenia 2019/2020 - 2023/2024 (studia stacjonarne)
Uczelniany Koordynator do spraw praktyk zawodowych
dr inż. Piotr Maziarz
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych w roku akademickim 2024/2025
II rok – dr Agata Kolasa-Skiba
III rok – dr Zbigniew Ruszaj
IV rok – dr inż. Wojciech Błażejewski
Program praktyk studenckich
- Program praktyk studenckich na cykl kształcenia 2023/2024 – 2027/2028
- Program praktyk studenckich na cykl kształcenia 2022/2023 – 2026/2027
Wymiar i terminy odbywania praktyki zawodowej
Praktyka zawodowa realizowana jest w terminach i w wymiarze zapisanych w harmonogramie realizacji programu studiów.
Stałe kontakty z interesariuszami zewnętrznymi pozwalają na orientowanie się co do potrzeb otoczenia społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Współpraca z Radą Pracodawców na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna ma na celu:
- wymianę doświadczeń w kontekście podnoszenia jakości kształcenia,
- współtworzenie programu studiów oraz udoskonalanie koncepcji kształcenia,
- organizację praktyk zawodowych, przedsięwzięć mających na celu podnoszenie kompetencji studentów oraz integrację ze środowiskiem lokalnym,
- dostosowanie koncepcji kształcenia do potrzeb rynku pracy,
- wspólne realizowanie projektów naukowych i praktycznych w kontekście wypracowania rozwiązań odpowiadających potrzebom dzieci, rodziców i nauczycieli ze środowiska lokalnego.
W skład Rady Pracodawców przy kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wchodzą następujące instytucje:
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 5 im. Baśki Puzon w Jarosławiu;
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Żeromskiego w Jarosławiu;
- Miejskie Przedszkole nr 9 im. Jana Brzechwy w Jarosławiu;
- Niepubliczne Przedszkole Integracyjne i Żłobek "Wyspa Skarbów" w Jarosławiu.
Koordynatorem ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z Radą Pracodawców dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest dr Zbigniew Ruszaj.
Na Pedagogice Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej jeszcze nie są realizowane.