Imię i nazwisko Kierownika:
dr inż. Szymon Kaźmierczak szymon.kazimierczak@pwste.edu.pl
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. dr hab. inż. Bohdan Demchyna bohdan.demchyna@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. inż. Tomasz Domański tomasz.domanski@pwste.edu.pl
- dr inż. Ewa Michalak ewa.michalak@pwste.edu.pl
- dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek joanna.figurska-dudek@pwste.edu.pl
- dr inż. Zakarya Kamel zakarya.kamel@pwste.edu.pl
- dr inż. Krzysztof Wilk krzysztof.wilk@pwste.edu.pl
- mgr inż. Andrzej Kępka andrzej.kepka@pwste.edu.pl
- mgr inż. Marek Kosior marek.kosior@pwste.pl
- mgr inż. Jacek Wandasiewicz jacek.wandasiewicz@pwste.edu.pl
- mgr inż. Krystian Domaradzki krystian.domaradzki@pwste.edu.pl
- dr hab. inż. Wojciech Homik wojciech.homik@pwste.pl
Do pobrania:
Kierunek budownictwo przypisany do dyscypliny inżynieria lądowa i transport realizuje wyzwanie kształcenia wykwalifikowanych specjalistów w branży budowlanej, posiadających zarówno wiedzę ogólną jak i specjalistyczną, przygotowanych do awansu zawodowego przewidzianego w przepisach prawa dla inżynierów budownictwa przy ubieganiu się o uprawnienia budowlane, warunkujące możliwość pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Program studiów na kierunku budownictwo studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym, wpisuje się w Strategię rozwoju Uczelni i stanowi jej spójny fragment, zarówno w zakresie podstawowych celów związanych z kształceniem, rozwojem kompetencji społecznych studentów jak również budowaniem relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym regionu. Misją Uczelni jest m.in. kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, a także stwarzanie szans na ustawiczne podnoszenie wiedzy, nowoczesne kształcenie gwarantujące wysoki poziom zawodowy wszystkich absolwentów, w tym absolwentów kierunku budownictwo.
Program studiów na kierunku budownictwo studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym wiąże się w szczególności z projektowaniem konstrukcji, wykonawstwem, nadzorem procesów budowlanych i inwestycyjnych oraz zarządzaniem i utrzymaniem budynków, w tym także ich termomodernizacją i energooszczędnością. Kierunek budownictwo przygotowuje kadrę inżynierską do pracy w biurach projektowych, przedsiębiorstwach z doradztwa i wykonawstwa budowlanego oraz eksploatacji obiektów budowlanych. Absolwent kierunku budownictwo zdobywa wszechstronne wykształcenie na poziomie inżynierskim.
Głównym celem kształcenia na kierunku budownictwo, studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym jest uzyskanie przez absolwentów kwalifikacji do podjęcia pracy opartej na projektowaniu obiektów budowlanych i konstrukcji inżynierskich. Absolwenci zdobywają wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu budownictwa, metod projektowania konstrukcji budowlanych oraz zarządzania procesami inwestycyjnymi. Wykorzystując umiejętności posługiwania się programami i technikami informatycznymi, potrafią sporządzić dokumentację projektową oraz rozwiązywać problemy z zakresu projektowania konstrukcji, izolacyjności termicznej, doboru systemów zaopatrzenia w energię. Absolwenci po ukończeniu ścieżki kształcenia o nazwie konstrukcje budowlane i inżynierskie są zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające na wybór rozwiązań i realizację zadań projektowych i konstrukcyjnych w budownictwie. Koncepcja programu studiów umożliwia absolwentom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania uprawnień budowlanych i pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku budownictwo, po odbyciu odpowiedniej praktyki zawodowej po ukończeniu studiów, mogą ubiegać się o uzyskanie uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi w specjalnościach: konstrukcyjno-budowlanej, inżynieryjnej drogowej, inżynieryjnej mostowej i inżynieryjnej kolejowej w zakresie obiektów kolejowych. Po odbyciu półtorarocznej praktyki zawodowej w każdej z wymienionych specjalności i zdaniu egzaminu na uprawnienia budowlane absolwenci studiów pierwszego stopnia mogą uzyskać uprawnienia w ograniczonym zakresie, natomiast po odbyciu wydłużonej do trzech lat praktyki zawodowej mogą ubiegać się o uprawnienia bez ograniczeń - analogicznie jak absolwenci studiów drugiego stopnia po odbyciu półtorarocznej praktyki zawodowej.
Postulat możliwości uzyskania tak szerokiego wachlarza uprawnień budowlanych przez absolwentów studiów pierwszego stopnia, zgłoszony przez samorząd zawodowy Polską Izbę Inżynierów Budownictwa, nakłada na uczelnie kształcące na kierunku budownictwo obowiązek odpowiedniego przygotowania do zawodu i przystosowania programu studiów, zapewniającego uzyskanie założonych efektów uczenia się. Tym samym Polska Izba Inżynierów Budownictwa stała się interesariuszem zewnętrznym kierunku budownictwo.
A. Miejsce i termin realizacji oraz cel praktyki zawodowej
Praktyki są integralną częścią programu studiów i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu z przypisaną odpowiednią liczbą punktów ECTS. Praktyki zawodowe na kierunku budownictwo, studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym odbywają się:
- Dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2017/2018 oraz w cyklu na rok akademicki 2018/2019 wprowadzono praktykę zawodową w liczbie 520 godzin, odbywaną po semestrze szóstym.
- Począwszy od roku akademickiego 2019/2020 zwiększono liczbę godzin praktyki zawodowej do 960, w tym 320 godzin po semestrze szóstym i 640 w semestrze siódmym realizowanej
w sposób ciągły. Praktyka w tej liczbie godzin realizowana w przedsiębiorstwie budowlanym może być zaliczona, jako staż liczący się w procesie przyznawania uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie.
B. Organizacja praktyki zawodowej i dobór miejsca jej odbywania
Organizację praktyk zawodowych zapewnia Uczelniany Koordynator d/s Praktyk Zawodowych, którego szczegółowy zakres obowiązków określa Regulamin Studenckich Praktyk Zawodowych
w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza
w Jarosławiu.
Warunkiem realizacji praktyki przez studentów w danej firmie jest kontrola firmy przeprowadzana przez opiekuna praktyk pod kątem możliwości prawidłowej realizacji założonych efektów uczenia się. Ponadto opiekun praktyk z ramienia Uczelni przeprowadza hospitacje praktyk.
Studenci mogą odbywać praktykę w wybranym przez siebie zakładzie pracy, pod warunkiem uzyskania zgody opiekuna praktyk zawodowych. Podstawą realizacji praktyki jest umowa /porozumienie pomiędzy zakładem pracy a uczelnią. Szczegóły dotyczące realizacji praktyk zawodowych w tym weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia się reguluje zarządzenie nr 179/2020 z dnia 22 grudnia 2020 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu studenckich praktyk zawodowych w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
C. Efekty uczenia się
Cele i efekty uczenia się zostały sformułowane w programie studiów w odniesieniu do cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2019/2020 i uwzględnione w sylabusie praktyk obowiązującym w tym cyklu kształcenia. Efekty uczenia się zostały dostosowane do potrzeb wynikających z zakresu stażu i egzaminu na uprawnienia budowlane. Poniżej przedstawiono efektów uczenia się w obszarach: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w odniesieniu do poziomu i profilu kierunku budownictwo:
- Kategoria wiedzy:
- Zna przepisy BHP w budownictwie;
- Zna procedury przygotowywania, sporządzania i zatwierdzania niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia i prowadzenia budowy;
- Zna technologie i materiały stosowane w budownictwie;
- Ma wiedzę w zakresie prowadzenia biura projektowego, dokumentacji projektowej i podmiotów odpowiedzialnych za jej przygotowanie;
- Ma wiedzę w zakresie prawa budowlanego.
- Kategoria umiejętności:
- Umie ocenić jakość realizacji i odebrać prace budowlane;
- Umie weryfikować dokumentację budowy Potrafi organizować prace budowlane z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Umie opracować najbardziej korzystne sposoby realizacji robót budowlanych;
- Sprawnie posługuje się programami obliczeniowymi i do projektowania architektonicznego;
- Posiada umiejętność posługiwania się oprogramowaniem wykorzystywanym
w procesie inwestycyjnym dotyczącym opracowywania przedmiarów robót, kosztorysowania, zarządzania projektem; - Zna i stosuje przepisy prawa budowlanego.
- Kategoria kompetencji społecznych:
- Odpowiedzialnej pracy w zespole realizującym zadania budowlane;
- Potrafi zorganizować zespół posiadający świadomość odpowiedzialności za powierzone zadania i organizować pracę w tym zespole w sposób odpowiedzialny i terminowy;
- Ma świadomość znaczenia negocjacji gospodarczych i w grupach pracowniczych.
D. Nadzór nad realizacją praktyki oraz osiągnięciem przez studenta efektów uczenia się.
Praktyka zewnętrzna realizowana jest pod nadzorem nauczyciela akademickiego – opiekuna praktyk we współpracy z zakładowym opiekunem praktyk. Studenci w trakcie odbywania praktyki prowadzą dokumentację (Dzienniczek praktyki studenckiej) z realizowanych przez nich zadań, która jest potwierdzana przez opiekuna z ramienia zakładu pracy. Opiekun ten powinien posiadać odpowiednie uprawnienia budowlane i wpisem na listę członków Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa (PIIB). Zakres praktyki zawodowej powinien być zgodny z zakresem uprawnień budowlanych w specjalności – konstrukcyjno-budowlana, inżynieryjna: drogowa, mostowa, kolejowa. Zaliczenia dokonuje nauczyciel akademicki – opiekun praktyk zawodowych, który czuwa nad ich prawidłową realizacją poprzez:
- monitorowanie przebiegu praktyki pod kątem realizacji założeń dydaktycznych i organizacyjnych,
- przeprowadzanie kontroli praktyk w zakładach pracy,
- przeprowadzenie uzgodnień z zakładowym opiekunem praktyki dotyczących oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia się wynikających z odbycia praktyki zawodowej,
- weryfikację nabytych przez studentów umiejętności zawodowych przeprowadzoną w formie rozmowy po odbytych praktykach.
Opiekun praktyk ze strony zakładu pracy jest odpowiedzialny za:
- zapoznanie praktykanta z obowiązującym regulaminem pracy, przepisami BHP oraz przepisami o ochronie informacji niejawnych,
- wskazanie stanowiska pracy i zapewnienie niezbędnych materiałów oraz sprzętu do realizacji zadań wykonywanych w ramach praktyki,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją praktyki zawodowej,
- nadzór merytoryczny nad realizacją zadań wykonywanych przez praktykanta,
- współpracę z opiekunem praktyk ze strony Instytutu,
- opis realizacji programu praktyki przez studenta oraz postawy studenta w stosunku do wykonywanych zadań i obowiązków wynikających z jego zatrudnienia w Zakładzie pracy w charakterze praktykanta.
E. Weryfikacja przebiegu praktyki i jej zaliczenie
Studenci w trakcie odbywania praktyki w zakładzie pracy prowadzą dokumentację (Dzienniczek praktyki studenckiej) potwierdzającą realizowane przez nich zadania, które są potwierdzane przez opiekuna z ramienia zakładu pracy. Zaliczenia praktyki zawodowej dokonuje nauczyciel akademicki – opiekun praktyk zawodowych. Podstawą zaliczenia praktyki jest obserwacja i ocena praktykanta na budowie przez opiekuna praktyk w przedsiębiorstwie oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się przez opiekuna praktyk dla kierunku budownictwo.
Warunkiem realizacji praktyki przez studentów w danej firmie jest kontrola firmy przeprowadzana przez opiekuna praktyk pod kątem możliwości prawidłowej realizacji założonych efektów uczenia się. Ponadto opiekun praktyk z ramienia Uczelni przeprowadza hospitacje praktyk.
Do pobrania:
Rada pracodawców jest ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów. Działa ona jako forum wymiany myśli, doświadczeń oraz rozszerzania płaszczyzn współpracy pomiędzy kierunkiem studiów, a instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego. Działanie Rady pracodawców ma na celu:
- współtworzenie programów studiów,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań rynku pracy,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy.
W skład rady wchodzą instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym pracodawcy, z którymi współpracuje kierunek studiów.
Obecny skład Rady pracodawców to przedstawiciele z:
- Inżynieria Rzeszów S.A., ul. Podkarpacka 59a, 35-082 Rzeszów, NIP: 813-03-33-974.
- Solkan Sp. z.o.o., Firma budowlana, ul. Mikołaja Reja 12, 35-211 Rzeszów, NIP 7962965307; Konrad Łoboda;
- Usługi Budowlane Romex, Zawitkowski Roman, 37-500 Jarosław, Dojazdowa 33;
- Biuro Projektów, inż. Dariusz Błahuta, ul Orkana 3, 37-500 Jarosław; NIP 794-161-19-08;
Koordynatorem ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym jest mgr inż. Krystian Domaradzki
Nauczanie metod i umiejętności w zakresie stosowania przez studentów narzędzi projektowych prowadzących do Inteligentnej Konstrukcji, w tym wykorzystanie technik symulacji komputerowych, techniki BIM (Building Information Modeling), we wszystkich fazach projektowania, uwzględniono wprowadzając do programu studiów nowe przedmioty: Podstawy BIM, Podstawy projektowania konstrukcji, Komputerowe modelowanie konstrukcji inżynierskich. W celu wyposażenia laboratoriów komputerowych, w specjalistyczne programy inżynierskie dla potrzeb kierunku budownictwo, podjęto współpracę z firmami:
- Graitec sp. z o.o. ul. Radzikowskiego 47D, 31-315, Kraków,
Oprogramowanie: Graitec Advance Design.
- TMSYS Sp. z o.o. ul. Ciepłownicza 23, 31-574, Kraków,
Oprogramowanie: Allplan Engineering, GstarCAD, ARCHLine.XP, SCIA Engineer.
- Dlubal Softwear sp. z o.o. ul. Jesionowa 22 40-158 Katowice
Oprogramowanie: Dlubal RFEM.
Instytut Inżynierii Technicznej PWSTE wykorzystuje licencję edukacyjną oprogramowania do obliczeń geotechnicznych GEO5 Geotechnical Software Suite dostarczanego przez firmę Fine (link).
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku budownictwo studia pierwszego stopnia
Uczelnia corocznie prowadzi monitoring karier zawodowych absolwentów danego kierunku poprzez badania ankietowe oraz rozmowy z absolwentami. Pozwalają one zebrać opinie na temat jakości kształcenia, a także pożądanych na rynku pracy umiejętności oraz kompetencji społecznych. Wyniki analizy ankiet są podstawą postulowanych zmian w programie kształcenia na kierunku budownictwo w następnym roku studiów.
Jako przykład można przytoczyć wprowadzenie - na wniosek studentów zgłoszony w ankiecie - do programu studiów przedmiotu kierunkowego "Podstawy projektowania konstrukcji", w łącznej liczbie 60 godzin (przedmiot C-25), obejmujący zagadnienia komputerowego wsparcia projektowania, z zastosowaniem programów komputerowych praktyki inżynierskiej projektowej i wykonawczej.
Wszyscy absolwenci uznali, że wiedza zdobyta podczas studiów jest przydatna w ich pracy zawodowej. Jako istotne czynniki przydatne w pracy najczęściej wymieniali: znajomość programów komputerowych, umiejętność rozwiązywania problemów oraz ukończony kierunek studiów. Deklarację ponownego podjęcia tego samego kierunku studiów na PWSTE zgłosiło 89% absolwentów. W dużej części absolwenci pozytywnie oceniali stopień w jakim ukończone studia wpłynęły na ich wiedzę, umiejętności i kompetencje, a ponadto 67% badanych zadeklarowała chęć podjęcia studiów II stopnia. Osiąganie powyższych celów kształcenia potwierdzają informacje zwrotne absolwentów kierunku budownictwo, którzy po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku budownictwo kontynuują studia na II stopniu lub podejmują pracę zawodową zgodną z kwalifikacjami.