Pliki do pobrania
Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Joanna Ciąpała
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu Psychologii:
- prof. ucz. dr hab. Wojciech Otrębski wojciech.otrebski@pwste.edu.pl
- dr Joanna Ciąpała joanna.ciapala@pwste.edu.pl
- dr Barbara Czuba barbara.czuba@pwste.edu.pl
- dr Sebastian Skalski sebastian.skalski@pwste.edu.pl
- mgr Ewa Canert-Łąka ewa.canert-laka@pwste.edu.pl
- mgr Klaudia Czapla-Dziedzic klaudia.czapla-dziedzic@pwste.edu.pl
- mgr Aleksandra Kalembkiewicz aleksandra.kalembkiewicz@pwste.edu.pl
- mgr Karolina Słysz karolina.slysz@pwste.edu.pl
Kształcenie na kierunku psychologia jednolite studia magisterskie o profilu praktycznym odbywa się w ramach czterech podstawowych wymiarów: teoretyczny, metodologiczny, aplikacyjny i etyczny. Podstawowym celem kształcenia na kierunku psychologia jest umożliwienie studentom zdobycia gruntowej wiedzy teoretycznej, obejmującej podstawowe działy psychologii i wybranych przez siebie zajęć kierunkowych w ramach ścieżki kształcenia - służące pogłębieniu wiedzy w wybranym obszarze psychologii.
Konieczne jest również przyjęcie przez absolwenta kierunku psychologia założenia, iż studiowanie względnie nowej i dynamicznie rozwijającej się gałęzi wiedzy obliguje do ciągłego kształcenia, także po skończeniu studiów, co oznacza, praktycznie rzecz biorąc, iż ów proces powinien trwać do końca aktywności zawodowej.
Wiedza teoretyczna łączona jest z praktycznym przygotowaniem studenta do realizowania zadań zawodowych w wybranym obszarze działalności psychologicznej. Wykorzystywanie wiedzy z zakresu teorii i metodologii badań w praktyce psychologicznej. Umiejętność planowania i przeprowadzania badań empirycznych, konstruowania diagnostycznych narzędzi psychologicznych oraz analizowania wyników badań w diagnozie psychologicznej, poradnictwie psychologicznym oraz rozwiązywaniu problemów życia społecznego.
Umożliwienie nabywania umiejętności komunikowania się zarówno ze specjalistami jak
i z osobami spoza grona specjalistów przy użyciu różnych kanałów i technik. Istotnym elementem kształcenia na kierunku psychologia jest wymiar etyczny. Kształtowanie wrażliwości, tolerancji, empatii, refleksyjności oraz postaw prospołecznych i poczucia odpowiedzialności warunkuje charakter profesji psychologa pracującego z ludźmi, którzy obdarzyli go zaufaniem (dotyczy to zarówno tych absolwentów, którzy wybrali specjalność kliniczną jak i społeczną).
Przygotowanie studentów do radzenia sobie na rynku pracy. Wiedza i umiejętności zdobyte na studiach psychologicznych są wysoko cenione na rynku pracy. Absolwenci psychologii posiadają różnorodne możliwości podjęcia pracy oraz dalszego rozwoju zawodowego. Studia dają uprawnienia do pracy na stanowisku psychologa we wszystkich placówkach (instytucje, przedsiębiorstwa, organizacje biznesowe i społeczne, media, poradnie psychologiczne, gabinety prywatne, szpitale, szkoły, zakłady wychowawcze i opiekuńcze, uczelnie, policja, więziennictwo, wojsko, itd.), w których zatrudniani są psychologowie. W zależności od wybranej specjalności: absolwenci zatrudniani są w placówkach służby zdrowia (szpitale psychiatryczne, poradnie zdrowia psychicznego, ośrodki terapii nerwic, hospicja, domy opieki), w placówkach oświatowych (przedszkolach i szkołach, świetlicach socjoterapeutycznych, poradniach rodzinnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach opiekuńczych i wychowawczych), ośrodkach interwencji kryzysowej (przemoc, katastrofy, próby samobójcze) w ośrodkach zajmujących się profilaktyką i leczeniem różnych uzależnień (np. od narkotyków, alkoholu czy komputera), w placówkach świadczących pomoc psychologiczną ludziom bezrobotnym, niepełnosprawnym. Absolwenci psychologii są przygotowani do podejmowania szkoleń specjalizacyjnych, studiów podyplomowych podnoszących kwalifikacje z zakresu psychologii oraz do podejmowania wyzwań badawczych i możliwości podjęcia studiów doktoranckich.
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram egzaminów poprawkowych w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Konsultacje nauczycieli akademickich w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Program studiów na cykl kształcenia 2022/2023 - 2026/2027
- Program studiów na cykl kształcenia 2021/2022 - 2025/2026
- Miejsce i termin realizacji oraz cel praktyki zawodowej
Praktyki stanowią integralną część programu studiów i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu z przyporządkowaną odpowiednią liczbą punktów ECTS. Realizowane są w placówkach ościowych, szpitalach, których zakres działalności pozwala na realizację założonych efektów uczenia się. Przewiduje się realizację praktyki zawodowej poza Uczelnią w następujących instytucjach:
Lp. |
Nazwa placówki |
Proponowana ilość praktykantów |
1. |
Przedszkole Publiczne w Łańcucie |
5 |
2. |
Przedszkole Publiczne w Wysokiej |
5 |
3. |
Przedszkole Publiczne „Jaś i Małgosia” |
5 |
4. |
Miejskie Przedszkole w Lubaczowie |
5 |
5. |
Niepubliczne przedszkole „Smyk” |
5-8 |
6. |
Publiczne przedszkole w Handzlówce |
8 |
7. |
Publiczne Przedszkole w Ropczycach |
8 |
8. |
Prywatne Przedszkole w Dubiecku |
8 |
9. |
Przedszkole Samorządowe w Pruchniku |
8 |
10. |
Niepubliczne Przedszkole w Strzyżowie |
8 |
11. |
Szkoła Podstawowa w Horyńcu Zdroju |
4 |
12. |
Szkoła Podstawowa w Maćkowicach |
2 |
13. |
Szkoła Podstawowa w Łazach |
8 |
14. |
Szkoła Podstawowa nr 5 w Jarosławiu |
8 |
15. |
Szkoła Podstawowa nr 2 w Jarosławiu |
8 |
16. |
Zespół Szkół w Głuchowie |
5 |
17. |
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Jarosławiu |
(8-10)+3 |
18. |
Żłobek „Radosny Zakątek” |
8 |
19. |
Bieszczadzki Oddział Straży Granicznej |
20 |
20. |
Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej |
5 |
21. |
Środowiskowy Dom Samopomocy |
3 |
22. |
Zespół prasówek Opiekuńczo-Wychowawczych |
3 |
23. |
Zespół Szkół Innowacyjnych |
3 |
24. |
Solis Radius |
5 |
25. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Adamówce |
5 |
26. |
Centrum Badań Psychologicznych |
5 |
27. |
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli |
5 |
28. |
Usługi terapeutyczno-edukacyjne |
5 |
29. |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Przemyślu |
2 |
30. |
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Leżajsku |
2 |
Łączna ilość praktykantów: |
183 |
Celem praktyki jest w szczególności zapoznanie studentów z wybraną działalnością zawodową w zakresie pomocy psychologicznej, a także poszerzenie wiedzy zdobytej podczas studiów poprzez rozwijanie umiejętności jej praktycznego wykorzystania.
Przewidziana w programie studiów praktyka zawodowa realizowana poza murami Uczelni odbywa się w semestrze IV (160 godzin), semestrze VI (160 godzin), semestrze VIII (160 godzin) oraz w semestrze IX (120 godzin). Łączny czas praktyki zewnętrznej obejmuje 600 godzin, którym przypisano 20 punktów ECTS. Praktyki zawodowe realizowane w salach dydaktycznych PWSTE przez nauczycieli akademickich, odbywają się w:
- semestrze V (30 godzin), semestrze VI (90 godzin), którym przypisano 9 punktów ECTS; /specjalność A/
- semestrze VIII (15 godzin), semestrze IX (30 godzin), semestrze X (60 godzin), którym przypisano 12 punktów ESTS /specjalność B/
- Organizacja praktyki zawodowej i dobór miejsca jej odbywania.
Organizację praktyk zawodowych zapewnia Uczelniany Koordynator d/s praktyk zawodowych, którego szczegółowy zakres obowiązków określa Regulamin Studenckich Praktyk Zawodowych w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu. Praktyka zawodowa realizowana jest w instytucjach wymienionych w punkcie A (wyznaczonych przez Uczelnię), z którymi Rektor PWSTE w imieniu Uczelni podpisuje umowy lub porozumienia w dwóch egzemplarzach. Odbywa się ona pod nadzorem nauczyciela akademickiego – opiekuna praktyk zawodowych – który dla studentów staje się przełożonym. Liczba miejsc odbywania praktyki może być rozszerzana o kolejne podmioty, w tym także podmioty wskazane przez studentów - w tym przypadku
wymagana jest zgoda opiekuna praktyk zawodowych. Studenci II, III, IV roku zobowiązani są do odbycia praktyki wakacyjnej w wymiarze po 160 godzin. W semestrze IX są zobowiązani do realizacji praktyki w wymiarze 120 godzin. Studenci realizujący ścieżkę kształcenia „Psychologia edukacyjna” odbywają praktykę psychologiczno – pedagogiczną: psychologiczną w wymiarze 440 godzin pod kierunkiem psychologa oraz pedagogiczną w wymiarze 160 godzin pod kierunkiem pedagoga. Praktyki mogą się odbywać w instytucjach, w których zatrudniony jest psycholog. Studenci realizujący ścieżkę kształcenia „Psychologia resocjalizacyjna” mogą odbywać praktykę w placówce, odpowiadającej profilem dostosowanym do charakteru specjalności, w której nie ma zatrudnionego psycholog, ale pracuje osoba z wykształcenie psychologicznym, w wymiarze 300 godzin. Pozostałych 300 godzin praktyki należy odbyć w placówce, w której zatrudniony jest psycholog na stanowisku psychologa. Przy wyborze miejsca odbywania praktyki student korzysta z bazy instytucji przyjmującyh (dostępnej w PWSTE) lub sam zgłasza miejsce odbywania praktyki, zgodnie z realizowaną specjalnością, działając zawsze w porozumieniu z Opiekunem Praktyk – nauczycielem akademickim z ramienia Instytutu Humanistycznego. Praktyki mogą odbywać się maksymalnie w dwóch miejscach. Podstawą do podpisania Umowy o organizację praktyki studenckiej jest oświadczenie Instytucji Przyjmującej o gotowości przyjęcia praktykanta w celu odbycia przez niego praktyki. Zaliczenie praktyki wakacyjnej odbywa się po zakończeniu IX semestru przez Opiekuna Praktyk wyznaczonego przez Dyrektora Instytutu. W terminie przez niego wyznaczonym na podstawie zaświadczenia o odbyciu praktyk, uzupełnionego Dziennika praktyk i opinii o odbyciu praktyk. Student dokumentuje przebieg praktyki w Dzienniku praktyk – dokumencie zawierającym informacje o realizowanych działaniach. Praktykant przestrzega przepisów dyscypliny pracy, BHP i tajemnicy służbowej
- Efekty uczenia się
Efekty uczenia się zakładane dla praktyki zawodowej są zgodne z efektami uczenia się przypisanymi do pozostałych zajęć. Poniżej przedstawiona została stosowna tabela efektów uczenia się w kategoriach: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w odniesieniu do poziomu i profilu kierunku studiów:
Ścieżka kształcenia |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się, student w kategorii: Wiedzy – zna i rozumie |
Odniesienie do efektów uczenia się dla określonego kierunku studiów, poziomu i profilu |
Psychologia resocjalizacyjna |
Wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin. |
K_W09; K_W18 |
Ma wiedzę dotyczącą społeczno-kulturowych podstaw zachowania człowieka i relacji społecznych, funkcjonowania grup społecznych, wpływu społecznego, kształtowania się postaw. |
K_W13 |
|
Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w różnych kontekstach społecznych oraz czynników stymulujących lub utrudniających ten proces. |
K_W14 |
|
Psychologia edukacyjna |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki i metod ich diagnozowania: zna koncepcje wyjaśniające powstania i utrzymywania się tych zaburzeń oraz różne formy udzielania pomocy psychologicznej |
K_W04 |
Student zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego oraz formy interpretacji uzyskanych wyników |
K_W09, K_W18 |
|
Student ma wiedze na temat sposobów diagnozowania i projektowania prac z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) |
K_W19 |
|
Umiejętności - potrafi |
||
Psychologia resocjalizacyjna |
W zakresie zleconych zadań student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania ludzkich zachowań, potrafi wskazać i opisać uwarunkowania różnych zachowań człowieka oraz funkcjonowania określonych grup społecznych i organizacji, posługując się wybranymi podejściami teoretycznymi. |
K_U03 |
Student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić proces diagnostyczny dotyczący wybranych sfer funkcjonowania człowieka, jakości środowiska społecznego i organizacji oraz wskazać ograniczenia przeprowadzonej diagnozy a także wskazać kierunek dalszych oddziaływań psychologicznych |
K_U01, K_U17 |
|
Student wskazuje kierunek i sposoby optymalizacji funkcjonowania grup społecznych i organizacji oraz opracowywania interwencji wobec osób z grup ryzyka zaburzeń funkcjonowania we wskazanych kontekstach środowiskowych i życiowych |
K_U05 |
|
Psychologia edukacyjna |
Student analizuje przyczyny i źródła zachowań człowieka oraz przewiduje ich konsekwencje zdrowotne i społeczne we wskazanych przypadkach |
K_U08, K_U18 |
Student projektuje pracę dydaktyczno-wychowawczą wspomagającą rozwój dziecka ze SPE |
K_U17 |
|
Student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić proces diagnostyczny dotyczący wybranych sfer funkcjonowania człowieka, jakości środowiska społecznego i organizacji oraz wskazać ograniczenia przeprowadzonej diagnozy. |
K_U06, K_U08 |
|
Kompetencji społecznych – jest gotów do |
||
Psychologia resocjalizacyjna |
Student uzupełnia dwoją wiedzę i umiejętności odpowiednio do zleconych zadań, wykazuje gotowość do podejmowania nowych działań i zwiększania kompetencji związanych z pracą psychologa w różnych obszarach. |
K_K04 |
Student ma świadomość znaczenia sfery psychicznej człowieka, posiada przekonanie o potrzebie wspierania jednostek i grup w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych. |
K_K01 |
|
Student przyjmuje postawę szacunku wobec osób o różnych potrzebach w zakresie różnych formach pomocy psychologicznej; okazuje zrozumienie dla sytuacji ludzi z różnymi problemami i trudnościami. |
K_K02 |
|
Psychologia edukacyjna |
Student ma świadomość specyfiki relacji interpersonalnej w sytuacji pomocy psychologicznej dba o prawidłowy przebieg zleconej mu diagnozy i interwencji psychologicznej |
K_K04 |
Student stosuje się do norm i zasad etycznych w procesie diagnostycznym. |
K_K02 |
|
Student uzupełnia swoją wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne, wskazuje gotowość do podejmowania nowych działań i rozwijania warsztatu pracy. |
K_K01 |
- Nadzór nad realizacją praktyki oraz osiągnieciem przez studenta efektów uczenia się
Nadzór nad realizacją praktyk zawodowych pełni opiekun praktyk wyznaczony spośród nauczycieli akademickich. Szczegółowy zakres jego obowiązków określa §7 Regulaminu Studiów Praktyk Zawodowych PWSTE w Jarosławiu. Dodatkowo placówka, w której student odbywa praktykę zobowiązana jest do wyznaczenia zakładowego opiekuna praktyki – mentora, który przydziela studentom zadania do wykonania i pełni bezpośredni nadzór na ich realizacją.
Opiekun Praktyk z ramienia Uczelni, przedkłada Uczelnianemu Koordynatorowi Praktyk sprawozdanie przebiegu praktyk wraz z ich analizą. Ważnym elementem nadzoru ze strony opiekuna praktyk – nauczyciela akademickiego jest wizytowanie miejsca odbywania praktyk i kontrola zgodności przebiegu praktyki z programem i założonymi efektami uczenia się, zawartych w tabeli w punkcie C.
Opiekun zakładowy musi posiadać kompetencje w zakresie merytorycznym, związanym z zadaniami realizowanymi przez studentów, a także kompetencje w zakresie zapewnienia stosowanych stanowisk pracy, narzędzi i materiałów. Opiekun zakładowy powinien być także kompetentnym w zakresie udzielenia informacji o obowiązujących przepisach BHP oraz przepisach regulaminu pracy.
Weryfikacja efektów uczenia się odpowiednio w zakresie: wiedzy, umiejętności i kompetencji odbywania się po ukończeniu praktyki, zgodnie z Dziennikiem Praktyk, przygotowaną przez Uczelnianego Koordynatora d/s Praktyk Zawodowych. Dziennik Praktyk jest wypełniony przez obydwu opiekunów praktyki, według 6-stopniowej skali ocen, przyjętej na Uczelni.
- Weryfikacja przebiegu praktyki i jej zaliczenie
Studenci w takcie odbywania praktyki prowadzą dokumentację w postaci Dziennika Praktyk, w której zakładowy opiekun praktyki potwierdza realizację przydzielonych zadań. Student po odbyciu praktyk (w 10 semestrze) dostarcza opiekunowi praktyk zawodowych opinię zakładowego opiekuna praktyk, kartę oceny praktyk oraz sprawozdanie z odbytych praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej dokonuje zakładowy opiekun praktyki, sprawujący bezpośredni nadzór nad studentami, zaś opiekun praktyk zawodowych - nauczyciel akademicki wpisuje ocenę do protokołu zaliczeń na podstawie wpisów w Karcie Przebiegu Praktyki oraz weryfikacji efektów uczenia poprzez weryfikację poprawności realizowanych zadań. Zaliczenie praktyki następuje po dostarczeniu przez studentów wymaganych dokumentów. Instytucja wystawia na koniec praktyk studentów ogólną opinię z przebiegu praktyki oraz ocenę do dzienniczka praktyk studenckich i karty oceny praktyk.
Kierunkowi opiekunowie praktyk zawodowych w roku akademickim 2022/2023
II rok – dr Joanna Ciąpała
Grupę interesariuszy zewnętrznych wnioskowanego kierunku stanowią przedstawiciele pracodawców, u których studenci będą odbywać praktyki. Wnioski z konsultacji z przedstawicielami pracodawców wchodzących w skład Rady Pracodawców, uwzględnione zostały przy opracowaniu efektów uczenia się, harmonogramu realizacji programu studiów oraz sylabusów dla poszczególnych zajęć w ramach kierunku psychologia, studia jednolite magisterskie, profil praktyczny. Konsultacje z przedstawicielami pracodawców wchodzących w skład Rady Pracodawców będą kontynuowane w ramach spotkań, konferencji naukowych podczas których wyrażą swoją opinię oraz zgłoszą uwagi/ propozycje do programu studiów W wyniku współpracy z przedstawicielami pracodawców wchodzących w skład Rady Pracodawców oraz interesariuszami wewnętrznymi będą wprowadzane zmiany w treściach efektów uczenia się celem dostosowania wiedzy i umiejętności studentów do potrzeb rynku pracy. Utworzenie wskazywanego przez pracodawców kierunku psychologia jednolite studia magisterskie o profilu praktycznym, to wyzwanie wynikające z rzeczywistych potrzeb
rozwoju regionu Podkarpacia. Inicjatywa Instytutu Humanistycznego PWSTE wpisuje się
także w Strategię rozwoju Uczelni na lata 2021-2025 /Załącznik do Uchwały nr 3/II/2021 Senatu PWSTE w Jarosławiu z dnia 10.02.2021 r/. Strategia ta, stwierdza, że misją Uczelni jest m.in. kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych
środowiska lokalnego, regionu i kraju, a także stwarzanie szans na ustawiczne podnoszenie.
Kolejnym elementem strategii rozwoju Uczelni jest pełnienie funkcji ważnego ośrodka
edukacyjnego, integrującego środowisko lokalne, w tym szkoły ogólnokształcące, technika
i szkoły policealne. Szeroko zakrojona akcja edukacyjna przeznaczona jest dla młodzieży
szkolnej, dzieci i seniorów. Prowadzone są również zajęcia praktyczne dla dzieci
i młodzieży mające w atrakcyjny sposób przedstawić zagadnienia społeczne z zakresu
psychologii i pedagogiki.
Uruchomienie jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, przyczyni się do realizacji założonych strategii rozwoju Uczelni. Najważniejszym wyzwaniem stojącym przed PWSTE jest zapewnienie odpowiedniej jakości procesu kształcenia oraz dostosowanie
do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy. PWSTE w Jarosławiu stale pogłębia więzy
z interesariuszami zewnętrznymi starając się odpowiedzieć na potrzeby rynku pracy.
Inicjatywę utworzenia kierunku psychologia, jednolite studia magisterskie o profilu praktycznym, poprzedziły konsultacje z otoczeniem społeczno- gospodarczym województwa
podkarpackiego, z których wyniknęła potrzeba kształcenia psychologów mających wiedzę
i umiejętności pedagogiczne, jako specjalistów pożądanych na rynku pracy. Zamysł
utworzenia innowacyjnego kierunku w Instytucie Humanistycznym oparty jest na potrzebie
ciągłego podnoszenia standardów opieki psychicznej i pedagogicznej. Ponadto Uczelnia angażuje praktyków w tworzenie programu studiów, w szczególności w opracowywanie
i doskonalenie efektów uczenia się.
Rozszerzenie oferty edukacyjnej o jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia
o profilu praktycznym pozwoliły na realizację misji Uczelni, jaką jest pełne przygotowanie do zmian wynikających z nowych wyzwań wyznaczanych przez otoczenie zewnętrzne
i przeobrażeń występujących w gospodarce regionalnej, krajowej i światowej oraz uwarunkowań wewnętrznych. Utworzenie studiów na kierunku psychologia pozwoliły również na realizację misji Uczelni dotyczącej doskonalenia metod, efektów i jakości kształcenia oraz uwzględniania potrzeby rozwijania innowacyjnych metod kształcenia oraz intensyfikacji współpracy krajowej i międzynarodowej. W szczególności zostały wzięte pod uwagę następujące przesłanki:
- dokonujące się zmiany w szkolnictwie wyższym preferować będą kształcenie elitarne.
Zatem nie liczba studentów, lecz przydatność kształcenia dla potrzeb kraju, regionu
lub środowiska będą stanowić główny priorytet. Jednostki które nie prowadzą badań
naukowych muszą koncentrować się na nauce przydatnego zawodu (o profilu
praktycznym), dającego absolwentom pracę lub możliwości generowania miejsc pracy. Program Operacyjny Inteligentny Rozwój daje możliwości wspierania inicjatyw społecznych w regionie z udziałem szkół wyższych. Miasto Jarosław i okolice są obszarem z dużym zapotrzebowaniem na kształcenie psychologów, którzy będą posiadać wiedzę i umiejętności
niezbędne w rozwiązywaniu problemów psychologicznych.
- kierunek psychologia wychodzi naprzeciw współczesnym wyzwaniom zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, opartych na wiedzy psychologiczno - pedagogicznej. Zapotrzebowanie na psychologów współpracujących z pracownikami medycznymi i oświatowymi, z roku na rok jest coraz większe.
- rozmowy z interesariuszami zewnętrznymi wskazały na brak specjalistów-
psychologów w placówkach oświatowych, a także w placówkach resocjalizacyjnych.
Istnieje zapotrzebowanie na osoby posiadające umiejętności pedagogiczne oraz
w zakresie wsparcia diagnostyki i terapii dzieci i młodzieży, a także w zakresie
profilaktyki zdrowia psychicznego.
Studenci kierunku psychologia, jednolite studia magisterskie, z udziałem wysokospecjalizowanej kadry, posiadającej bardzo dobre przygotowanie praktyczne, w ramach zajęć kierunkowych i specjalistycznych oraz praktyk zapoznają się z konkretnymi problemami pracy w placówkach oświatowych oraz resocjalizacyjnych. Na etapie procesu kształcenia studenci będą mogli rozwiązywać problemy wymagające wiedzy psychologicznej oraz pedagogicznej.
Dzięki możliwości wyjazdów do innych krajów, studenci będą mogli także zapoznać się
z tokiem kształcenia w zaprzyjaźnionych uczelniach współpracujących z PWSTE w ramach programu ERASMUS+. Zaproponowane zróżnicowanie organizacji kształcenia w ramach dwóch ścieżek kształcenia wynika z potrzeb otoczenia społeczno –gospodarczego i potrzeb rynku pracy. W Barometrze zawodów na rok 2021 zawód psychologa i psychoterapeuty jest
uznawany jako deficytowy w województwie podkarpackim. Przeprowadzone konsultacje
z interesariuszami zewnętrznymi potwierdziły potrzebę utworzenia w ramach wnioskowanego
kierunku dwóch ścieżek kształcenia, są to: psychologia edukacyjna oraz psychologia
resocjalizacyjna. Ścieżki mają charakter profilowania studentów między innymi pod kątem
tematyki pracy dyplomowej.
Studenci realizujący ścieżkę psychologia edukacyjna dowiedzą się, jakie są
wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na dobrostan ucznia i jego osiągnięcia szkolne
oraz jak opracowywać zindywidualizowane plany uczenia i oceniania. Nauczą się
współpracować ze wszystkimi stronami zaangażowanymi w edukację: uczniem, rodzicami,
nauczycielami i decydentami w poszanowaniu ich godności i indywidualności.
Realizacja ścieżki kształcenia psychologia resocjalizacyjna ma na celu wyposażenie
absolwentów w wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania nieprzystosowania
społecznego, rozwijanie umiejętności postawienia diagnozy resocjalizacyjnej oraz
zaprojektowanie procesu zmiany motywacji i zachowań w kierunku zatrzymania i zamiany
niekorzystnie przebiegającego rozwoju na procesy korzystne, a także prognozowanie efektów
podjętych działań. Obecnie listy intencyjne o obustronnej współpracy w wyżej wymienionych obszarach, w tym także o możliwości odbywania praktyk studenckich zostały wystosowane przez placówki realizujące pomoc psychologiczną, placówki oświatowe i resocjalizacyjne.
Koordynatorem ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z Radą Pracodawców dla kierunku psychologia jest dr Joanna Ciąpała.
Na kierunku psychologia jeszcze nie są realizowane.