Imię i nazwisko Kierownika:
- dr Marek Uryniak
Imiona i nazwiska osób wchodzących w skład Zakładu:
- prof. ucz. dr hab. Ryszard Pukała ryszard.pukala@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Aleksandra Chapcakova aleksandra.chapcakova@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Andrzej Jaki andrzej.jaki@pwste.edu.pl
- prof. ucz dr hab. Grzegorz Lew grzegorz.lew@pwste.edu.pl
- prof. ucz. dr hab. Grzegorz Mentel grzegorz.mentel@pwste.edu.pl
- dr Tatiana Kożak-Siara tatiana.kozak-siara@pwste.edu.pl
- dr Zdzisława Gawrońska zdzislawa.gawronskapwste.edu.pl
- dr Tomasz Rojek tomasz.rojek@pwste.edu.pl
- dr Małgorzata Wilczyńska malgorzata.wilczynska@pwste.edu.pl
- dr Róża Weryńska-Bieniasz roza.werynska-bieniasz@pwste.edu.pl
- dr Anna Miarecka anna.miarecka@pwste.edu.pl
- dr Monika Krajewska monika.krajewska@pwste.edu.pl
- mgr Halina Kot halina.kot@pwste.edu.pl
- mgr Wojciech Chrobak wojciech.chrobak@pwste.edu.pl
Do pobrania:
Koncepcja kształcenia na kierunku finanse i rachunkowość, studia pierwszego stopnia, profil praktyczny prowadzonym w Wydziale Ekonomii i Zarządzania nawiązuje do misji Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu. Misja ta została sformułowana w Strategii Rozwoju Uczelni, zatwierdzonej Uchwałą Senatu nr 3/II/ 2021 z dnia 10 lutego 2021 r.
W odniesieniu do tego dokumentu misją Uczelni jest "kształcenie młodzieży na wysokim poziomie dla potrzeb społeczno-gospodarczych środowiska lokalnego, regionu i kraju, stwarzając również szanse na ustawiczne podnoszenie wiedzy osób dorosłych”.
Z misją oraz celami strategicznymi Uczelni integralnie związana jest strategia rozwoju Wydziału Ekonomii i Zarządzania, w której wskazano trzy kluczowe priorytety:
- wysoki poziom kształcenia dostosowany do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy,
- rozwój współpracy z interesariuszami zewnętrznymi,
- wzmacnianie potencjału infrastrukturalnego i kadrowego uczelni.
Strategia Wydziału Ekonomii i Zarządzania ukierunkowana jest na pogłębianie wiedzy, kształtowanie praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych absolwentów w integracji ze środowiskiem życia gospodarczego, w celu permanentnego usprawniania procesów edukacyjnych i podnoszenia standardów kształcenia. Ponadto stanowi ona także ważną płaszczyznę dla wymiany doświadczeń na styku nauka i praktyka przy uwzględnieniu wysokich standardów etyki zawodowej. Te wartości wpisują się ściśle w koncepcję kształcenia na kierunku finanse i rachunkowość, studia pierwszego stopnia na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Cele kierunkowe procesu uczenia się odnoszą się do profilu praktycznego, są zgodne z obszarami działalności właściwymi dla ocenianego kierunku i obejmują:
- przekazanie aktualnej i profesjonalnej wiedzy o procesach zachodzących w podmiotach gospodarczych oraz w otoczeniu społeczno-ekonomicznym ze szczególnym uwzględnieniem rachunkowości, finansów, zarządzania a także przedsiębiorczości, nauk ścisłych i prawnych,
- kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących absolwenta do podjęcia pracy w przedsiębiorstwach, podmiotach sfery budżetowej, instytucjach finansowych i niefinansowych jako: księgowy, audytor, specjalista w zakresie finansów, controllingu, ubezpieczeń i bankowości,
- zastosowanie narzędzi komputerowych i informatycznych obejmujące zintegrowane systemy zarządzania wykorzystywane w działalności gospodarczej (klasy ERP), wybrane pakiety oprogramowania specjalistycznego, pakiety oprogramowania biurowego (np. MS Office) oraz dostęp do profesjonalnych portali zawierających specjalistyczne narzędzia i pomoce dydaktyczne,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem obcym w obszarze rachunkowości i finansów na poziomie zgodnym z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego,
- realizację praktyk zawodowych w podmiotach gospodarczych, pozwalających na uzupełnienie i poszerzenie zdobytej wiedzy, wykorzystanie posiadanych i kształtowanie nowych umiejętności praktycznych oraz kompetencji w zakresie relacji na różnych poziomach w układzie przełożony – podwładny - współpracownik oraz zdobycie doświadczenia w rzeczywistych warunkach zawodowych,
- współpracę z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi pozwalającą na doskonalenie programu studiów oraz dopasowanie oferty dydaktycznej do wymagań rynku pracy,
- przygotowanie absolwenta studiów pierwszego stopnia, profil praktyczny do kontynuowania studiów na studiach drugiego stopnia.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość profil praktyczny trwają trzy lata (6 semestrów) i są prowadzone w formie stacjonarnej.
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia wyższych studiów zawodowych i tytuł zawodowy licencjata.
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku finanse i rachunkowość posiada wiedzę z zakresu finansów, rachunkowości, ekonomii i nauk komplementarnych, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do rozumienia procesów zachodzących we współczesnej gospodarce finansowej i aktywnego w nich uczestnictwa.
Oprócz uzyskania podstawowej wiedzy z zakresu finansów i rachunkowości proces uczenia się jest ukierunkowany na kształtowanie u studentów umiejętności m.in. w zakresie:
- samodzielnej analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostek gospodarczych,
- rozumienia zmian zachodzących w finansach organizacji,
- znajdowania materiałów źródłowych z zakresu finansów i rachunkowości, rozumienia ich, analizy i interpretacji,
- wykorzystania nowoczesnych narzędzi stosowanych w rachunkowości, finansach oraz w zarządzaniu jednostkami gospodarczymi.
Celem kształcenia jest także kreowanie sylwetki absolwenta cechującego się otwartością na zmiany, posiadającego umiejętności dostosowania się do zmieniającego się otoczenia gospodarczego, w tym rynku pracy, cechującego się etyczną i społeczną odpowiedzialnością zawodową.
Absolwent kierunku finanse i rachunkowość studia pierwszego stopnia może znaleźć zatrudnienie w zawodach z obszaru księgowości, płac, podatków, bankowości, ubezpieczeń, audytu, jako analityk finansowy, doradca finansowy i podatkowy, controller finansowy oraz posiada kompetencje do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jest również przygotowany do pogłębiania swojej wiedzy oraz dalsze kształtowanie swoich umiejętności i kompetencji społecznych na studiach drugiego stopnia.
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji zimowej roku akademickiego 2023/2024
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich Wydziału EiZ w semestrze zimowym w roku akademickim 2023/2024
- Terminy egzaminów w sesji letniej roku akademickiego 2022/2023
- Wykaz konsultacji nauczycieli akademickich w semestrze letnim roku akademickiego 2022/2023
- Dyżury dyrekcji instytutu EiZ w semestrze letnim 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr IV
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów w semestrze letnim 2022/2023 - semestr VI
- Harmonogram egzaminów w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr I
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr III
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr V
- Terminy konsultacji w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023
- Harmonogramy studiów dla cyklów kształcenia (2019/2020, 2020/2021, 2021/2022)
- Program studiów 2019/2020
- Program studiów 2020/2021
- Program studiów 2021/2022
- Liczba ECTS dla zajęć kształtujących umiejętności praktyczne 2021/2022
- Matryca efektów uczenia się 2021/2022
- Zajęcia z bezpośrednim udziałem prowadzących 2021/2022
- Terminy zjazdów w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024
- Terminy zjazdów w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022
- Wykaz konsultacji w semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr II
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr IV
- Harmonogram realizacji indywidualnej organizacji studiów - semestr VI
Praktyka zawodowa na kierunku finanse i rachunkowość, studia pierwszego stopnia stanowi integralną cześć programu studiów i podlega obowiązkowemu zaliczeniu na ocenę.
Praktyka zawodowa w wymiarze 720 godzin w cyklu kształcenia realizowana jest w zewnętrznych zakładach pracy. Łączna liczba punktów ECTS uzyskanych przez studenta w ramach praktyk zawodowych zewnętrznych wynosi 29 pkt. w całym cyklu kształcenia. Terminy realizacji praktyki zewnętrznej: po I roku studiów 240 godzin, tj. 9 pkt. ECTS; po II roku studiów 240 godzin, tj. 9 pkt. ECTS oraz w semestrze V 240 godzin, tj. 11 pkt. ECTS.
Praktyki mogą być realizowane na terenie całego kraju, za granicą oraz w ramach programu Erasmus+. Uczelnia posiada podpisane porozumienia w sprawie realizacji praktyk zawodowych z różnymi jednostkami gospodarczymi i instytucjami. Student może także z własnej inicjatywy zaproponować miejsce odbywania praktyki zawodowej, które musi zatwierdzić opiekun praktyk na uczelni zgodnie z kryteriami jakościowymi przyjętymi dla kierunku finanse i rachunkowość.
Studenci kierunku finanse i rachunkowość odbywają praktyki w działach finansowych oraz księgowych przedsiębiorstw, firm konsultingowych, biurach rachunkowych, biurach pośrednictwa finansowego, bankach, firmach ubezpieczeniowych, przedsiębiorstwach użyteczności publicznej, placówkach oświatowych oraz urzędach: miast i gmin.
Głównym kryterium doboru miejsca praktyki zawodowej jest możliwość realizacji praktyki zapewniającej osiągnięcie efektów uczenia się przypisanych praktykom zawodowym dla kierunku finanse i rachunkowość.
Praktyki zawodowe zakładają realizację efektów uczenia się w zakresie:
Wiedzy - student zna i rozumie:
- rodzaje struktur, instytucji i podmiotów sfery finansowej,
- narzędzia i metody wykorzystywane w finansach i rachunkowości,
- narzędzia i systemy informatyczne wykorzystywane w finansach i rachunkowości,
Umiejętności – student potrafi:
- analizować i interpretować zjawiska finansowe,
- przeprowadzić ewidencję operacji gospodarczych,
- sporządzić sprawozdania finansowe, rozliczenia podatkowe, bankowe, ubezpieczeniowe, raporty okresowe,
- diagnozować przyczyny kształtowania się sytuacji finansowej podmiotów gospodarujących,
- rozwiązać określone zadania związane z finansami i rachunkowością,
- przygotować opracowania dotyczące sytuacji finansowo-księgowej podmiotów gospodarczych,
- przedstawić wyniki swoich prac,
- poszukiwać źródła aktualnej wiedzy z obszaru rachunkowości i finansów.
Kompetencji społecznych wyrażających się:
- odpowiedzialnym realizowaniem zadań samodzielnie i w grupie,
- świadomością złożoności powierzanych zadań,
- gotowością przyjmowania różnych ról w pracy zespołowej,
- predyspozycjami do podejmowania działań przedsiębiorczych,
- kreatywnością oraz gotowością do podejmowania ryzyka.
Zasady i metody weryfikacji efektów uczenia się dla praktyki zawodowej realizowanej w zakładzie pracy są następujące:
- bezpośredni nadzór nad pracami studenta (wpis do dziennika praktyki, opinia i ocena wydana przez opiekuna zakładowego),
- sprawozdanie z praktyki (opinia i ocena wydana przez opiekuna uczelnianego),
Zasady organizacji praktyk zawodowych w PANS w Jarosławiu określa Regulamin studenckich praktyk zawodowych (Zarządzenie Rektora nr 179/2020 z dnia 22 grudnia 2020 r.) Na uczelni funkcjonuje Dział Praktyk Studenckich i Uczelniany Koordynator Praktyk odpowiedzialny za organizację praktyk zawodowych w PANS w Jarosławiu. Za koordynację praktyk zawodowych odpowiedzialny jest dyrektor wydziału.
Nadzór merytoryczny i organizacyjny nad praktykami zawodowymi na kierunku finanse i rachunkowość sprawuje nauczyciel akademicki, który odpowiada za realizację praktyk zgodnie z ustalonymi celami, efektami uczenia się i programem praktyk.
Na kierunku finanse i rachunkowość opiekunów praktyk zawodowych powołuje dyrektor Wydziału Ekonomii i zarządzania spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Wydziale. Opiekunem praktyk ze strony uczelni może być nauczyciel akademicki, którego dorobek naukowy związany jest z dyscypliną wiodącą na kierunku finanse i rachunkowość lub posiada doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią.
Opiekun praktyk zawodowych jest przełożonym studentów odbywających praktykę i jest odpowiedzialny za całokształt zagadnień związanych z organizacją praktyk. Do jego obowiązków należy:
- zapoznanie się z Regulaminem studenckich praktyk zawodowych oraz szczegółowymi zasadami odbywania praktyk zawodowych na danym kierunku studiów i poziomie;
- opracowanie karty zajęć (sylabusa) dla praktyk zawodowych zgodnie z obowiązującym wzorem;
- przygotowanie studentów do odbycia praktyki - podanie do wiadomości studentów wymiaru, zasad oraz trybu odbywania i zaliczania praktyki;
- zapoznanie studentów z kartą zajęć (sylabusem) dla praktyk zawodowych oraz obowiązującą dokumentacją;
- przygotowanie harmonogramu praktyk w porozumieniu z Uczelnianym Koordynatorem do spraw praktyk;
- zapewnienie zgodności przebiegu praktyki zawodowej z programem i założonymi efektami uczenia się poprzez odpowiedni dobór:
- zakładów pracy;
- stanowisk pracy;
- studentów wyznaczonych do realizacji praktyki zawodowej.
- współpraca z zakładami pracy, w których studenci odbywają praktyki;
- opracowanie harmonogramu kontroli zakładów pracy, w których studenci odbywają praktyki zawodowe;
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem praktyk zawodowych poprzez wizytowanie zakładów pracy oraz nadzór nad obiegiem dokumentów związanych z realizacją praktyk zawodowych;
- przeprowadzania kontroli praktyk w miejscu ich odbywania oraz sporządzania sprawozdania z wizytacji;
- zaliczenie praktyk zawodowych poprzez dokonanie wpisu do „protokołu zaliczenia przedmiotu" i karty okresowych osiągnięć studenta na podstawie dokonanej weryfikacji efektów uczenia się i kompletności złożonej dokumentacji;
- współpraca w sprawie organizacji praktyk i obowiązującej dokumentacji z Uczelnianym Koordynatorem do spraw praktyk zawodowych;
- sporządzanie sprawozdania z realizacji praktyk zawodowych.
Opiekunem zakładowym powinna być osoba zatrudniona w zakładzie pracy będącym miejscem odbywania praktyki (staż pracy wynoszący minimum 3 lata) na stanowisku zapewniającym studentom osiągnięcie założonych efektów uczenia się, posiadająca kwalifikacje związane ze specyfiką kierunku finanse i rachunkowość: wykształcenie wyższe licencjackie lub magisterskie lub doświadczenie zawodowe.
Podczas realizacji praktyki zawodowej, opiekun zakładowy pełni kluczową rolę zarówno w delegowaniu zadań praktykantowi oraz bieżącym monitorowaniu postępów prac.
Po zakończeniu praktyk, opiekun kierunkowy weryfikuje osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się i dokonuje wpisu do protokołu zaliczenia praktyki zawodowej (zaliczenie z oceną). Zaliczenie praktyki odbywa się na podstawie pozytywnej oceny wystawionej w dzienniku praktyk i karcie oceny praktyk przez opiekuna zakładowego i kierunkowego. Kompletną dokumentację dotyczącą praktyki zawodowej student przedkłada do Uczelnianego Koordynatora ds. Praktyk Zawodowych.
Do kryteriów oceny praktyki zawodowej należą: poziom zaangażowania, wykonanie zadań odpowiadających efektom uczenia się określonych w programie, ocena dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki i osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, obserwacja praktykanta (jego stosunek do zleconych zadań i poziom zaangażowania, przestrzeganie obowiązujących regulaminów, stosunek do współpracowników itp.).
Dokumentacja zawierająca efekty uczenia się realizowanych w ramach praktyk zawodowych jest weryfikowana na podstawie:
- prowadzonego przez studenta dziennika praktyk,
- zaliczenia na ocenę i wpisu do karty oceny praktyk ( opiekun zakładowy i kierunkowy)
- hospitacji praktyki zawodowej przez opiekuna kierunkowego w miejscu odbywania praktyki,
Studenci realizujący praktykę zawodową w okresie wakacyjnym mogą ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu i zakwaterowania (Zarządzenie Rektora nr 14/2021 r.).
Do pobrania:
W Wydziale Ekonomii i Zarządzania zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 164/ 2020 z 15 grudnia 2020 roku w sprawie funkcjonowania Rad Pracodawców działających w PANS w Jarosławiu została powołana Rada Pracodawców dla kierunku finanse i rachunkowość studia pierwszego stopnia, profil praktyczny.
Celem Rady Pracodawców jest wsparcie procesu uczenia się realizowanego na kierunku finanse i rachunkowość oraz dostosowywanie treści kształcenia do realiów praktyki zawodowej. Rada Pracodawców jest przede wszystkim ciałem doradczym w procesie tworzenia programu studiów, co oznacza wpływ opinii interesariuszy zewnętrznych na jego konstruowanie i doskonalenie oraz na rozwój kierunku. Dodatkową misją Rady Pracodawców dla kierunku finanse i rachunkowość jest wymiana poglądów, oczekiwań na temat perspektyw rozwoju oraz współpraca w ramach badań naukowych, grantów, organizacji szkoleń, warsztatów, konferencji itp.
Do zadań Rady Pracodawców dla kierunku finanse i rachunkowość w szczególności należy:
- współtworzenie programów studiów i ich doskonalenie polegające na prowadzeniu konsultacji z przedstawicielami Rady Pracodawców,
- dostosowanie oferty kształcenia do oczekiwań zawodowego rynku pracy zgodnie z koncepcją kształcenia i celami kształcenia,
- współtworzenie programu studiów podyplomowych,
- podnoszenie atrakcyjności procesu kształcenia,
- realizowanie wspólnych prac naukowo-badawczych,
- rozwijanie i doskonalenie wzajemnej współpracy; współorganizowanie projektów
o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim.
W skład Rady Pracodawców wchodzą osoby i instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego (interesariusze zewnętrzni) reprezentujący środowiska finansowe i księgowe oraz administrację publiczną.
Rada Pracodawców funkcjonuje w oparciu o zatwierdzony Regulamin współpracy Rady Pracodawców dla kierunku studiów finanse i rachunkowość, profil praktyczny.
Posiedzenia Rady zwołuje dyrektor Wydziału co najmniej jeden raz w ciągu roku akademickiego na wniosek Koordynatora do spraw relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Do pobrania:
Obrony
Zawartość poszczególnych elementów pracy:
Wstęp – (minimum 1 strona) powinien zawierać wprowadzenie, określenie celu pracy oraz zakres pracy, a także metodykę i charakterystykę literatury napisane w formie bezosobowej.
Rozdziały – powinny być tak skonstruowane, aby widoczny był podział pracy na 2 części: część teoretyczną oraz część empiryczną.
W części teoretycznej należy dokonać analizy literatury związanej z tematem pracy, natomiast w części empirycznej należy dokonać analizy materiałów firmy, organizacji, stanowiących przykład do realizacji tematu pracy lub zanalizować wyniki przeprowadzonych badań własnych.
Zakończenie – (minimum 1 strona) stanowi podsumowanie pracy, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków dotyczących omawianego tematu.
Bibliografia – powinna zawierać zestaw literatury wykorzystanej przy opracowaniu pracy. Bibliografię można podzielić na pozycje książkowe, czasopisma, akty prawne, strony internetowe itp.
Spis tabel, wykresów, schematów, itd. – może być stosowany łącznie (w przypadku małej liczby tabel, wykresów, itd.) lub oddzielnie (w przypadku dużej liczby tabel, wykresów, itd.)
Aneks – zawiera załączniki (np. Załącznik 1. Kwestionariusz ankietowy), tabele z danymi mieszczące się na kilku stronach, ilustracje, przykładowe formularze, itp.
Do pobrania:
Wyniki monitoringu losów zawodowych absolwentów na kierunku finanse i rachunkowość
(I fala)
Liczba absolwentów w roku akademickim 2017/2018 na kierunku Finanse i rachunkowość: 74
Liczba absolwentów do których wysłano ankietę (wyrazili zgodę): 55
Liczba absolwentów którzy wypełnili ankietę: 10
Rozpoczęcie ankiety: 2019-10-03
Zakończenie ankiety: 2020-01-07
Celem wewnętrznego monitoringu karier zawodowych absolwentów PANS w Jarosławiu jest:
- uzyskanie informacji na temat aktualnej sytuacji zawodowej absolwentów na rynku pracy, w tym zgodności zatrudnienia z profilem i poziomem wykształcenia,
- uzyskanie opinii absolwentów na temat przydatności wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w procesie kształcenia w kontekście potrzeb rynku pracy,
- uzyskanie informacji na temat dalszych planów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
Status zawodowy badanych absolwentów przedstawia się następująco: zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jest 60% osób, 20% badanych prowadzi własną działalność gospodarczą lub zatrudnionych jest w inny sposób, zaś 20% stanowią bezrobotni. Należy zaznaczyć, iż podczas studiów pracowało 40% ankietowanych. Absolwenci biorący udział w ankiecie w większości wykonują pracę zgodną lub częściowo zgodną z kwalifikacjami.
Badani uważają, że wiedza zdobyta podczas studiowania jest przydatna w pracy zawodowej: bardzo (w większości) przydatna – 30%, zaś częściowo przydatna, częściowo nie – 70%. Z perspektywy doświadczeń zawodowych wskazali czynniki szczególnie przydatne: ukończony kierunek studiów w PANS w Jarosławiu, umiejętności interpersonalne, motywacja do pracy (mobilność, dyspozycyjność, inne), umiejętność pracy w zespole, kwalifikacje zawodowe uzyskane na studiach w PANS w Jarosławiu, kreatywność i innowacyjność. Za umiejętności istotne w pracy zawodowej, które warto by wprowadzić do programu kształcenia na ukończonym kierunku studiów uznali: więcej pracy z komputerem.
Po ukończeniu studiów w PANS w Jarosławiu ankietowani zamierzają podjąć: studia drugiego stopnia – magisterskie 30% osób, studia podyplomowe 40% badanych, dodatkowe kursy/szkolenia tylko 10%, absolwenci nie zamierzają podjąć studiów trzeciego stopnia – doktoranckich.
Ukończone studia w PANS w Jarosławiu w wysokim stopniu wpłynęły m. in. na: pogłębienie wiedzy teoretycznej, umiejętności do wykonywania wyuczonego zawodu. Absolwenci, gdyby dzisiaj mogli zdecydować o wyborze studiów, to podjęliby te same studia w PANS w Jarosławiu (80%).
W badaniu wzięły udział w większości kobiety mieszkające na wsi w powiecie jarosławskim i przemyskim.