Sesja edukacyjno-historyczna „Historia jest w nas”
W dniu 4 września 2025 roku w Auli Centrum Kultury Akademickiej Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Jarosławiu odbyła się wyjątkowa lekcja historii, która zgromadziła młodzież ze szkół średnich oraz przedstawicieli instytucji kultury i edukacji. Sesja edukacyjno-historyczna „Historia jest w nas”, zorganizowana z okazji 80. rocznicy zakończenia II wojny światowej, stanowiła ważny element Sympozjum Szkoły Etyki Muzeum Ulmów w Jarosławiu. Organizatorami wydarzenia byli: Wydział Humanistyczny PANS w Jarosławiu, Starostwo Powiatowe w Jarosławiu, Jarosławskie Stowarzyszenie „Ocalić Przeszłość dla Przyszłości”, Muzeum w Jarosławiu – Kamienica Orsettich oraz Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej.
Sesję otworzył wykład Zofii Kostki-Bieńkowskiej, historyka i kustosza jarosławskiego muzeum, zatytułowany „Jarosław w czasach II wojny światowej”. Prelegentka w sposób barwny i oparty na źródłach przybliżyła dramatyczne losy miasta i jego mieszkańców w latach okupacji, ukazując zarówno tragedię, jak i bohaterstwo. Następnie uczestnicy obejrzeli poruszający film dokumentalny „Z Jarosławia do Auschwitz”, przygotowany przez Jarosławskie Stowarzyszenie „Ocalić Przeszłość dla Przyszłości”. Produkcja ukazywała historie lokalnych więźniów obozu Auschwitz-Birkenau, przypominając o ofiarach wojny pochodzących z regionu.
Zwieńczeniem wydarzenia była dyskusja z udziałem uczniów oraz uczestników filmu, w trakcie której młodzież dzieliła się swoimi refleksjami i emocjami. Spotkanie stało się okazją do zadania ważnych pytań o pamięć, tożsamość i odpowiedzialność kolejnych pokoleń za przekazywanie historii.
Jak podkreślano podczas sesji, historia nie może być zapomniana – to właśnie dzięki wspólnej refleksji i edukacji możliwe jest budowanie świadomości historycznej oraz pielęgnowanie wartości, które pozwalają uniknąć tragicznych błędów przeszłości. Wydarzenie przypomniało, że „historia jest w nas” – żyje w naszej pamięci, codziennych wyborach i sposobie postrzegania świata.